De voorwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 192 kW (261 pk) en een maximum koppel van 425 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 1,2 l/100km (1 op 83,3).
Goedkoper dan auto huren
Stel je hebt maar voor één maand een auto nodig, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan. Dan is voor één maand een Lynk & Co-lidmaatschap afsluiten vaak voordeliger dan een maand lang een vergelijkbare auto huren.
Je krijgt een auto met leuke features, hightech details en een plug-in hybride motor met een zuiver elektrisch bereik van 69 km. Maar het belangrijkste is dat je met de flexibele mobiliteit van Lynk & Co een auto kan krijgen voor een uur, een dag of altijd.
De Lynk & Co heeft een systeemvermogen van 192 kW (261 pk). Dat is gelijk aan de sterkste plug-in hybrideversie van de Volvo XC40, de T5 Recharge. Wel is de Volvo er ook als T4 Recharge met 155 kW (211 pk). Verder heeft de Lynk & Co een grotere batterij van 17,6 kWh, tegenover 10,4 kWh bij de Volvo.
Laden gaat op 1-fase 3,7KW en van leeg naar vol duurt ongeveer 7 uur. Er zijn nog een paar kleinigheden in de App en de Software van de auto die niet 100% werken, daar wordt door Lynk & Co hard aan gewerkt.
In het kort
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De Lynk & Co 01 heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 3.7 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat. Daarbij heeft de auto een bruikbare accucapaciteit van 14.1 kWh.
Alle boekingen vallen onder het peer-to-peer-contract tussen de lener en de uitlener. Als je een geschikte auto vindt, stuur je een boekingsaanvraag naar de uitlener, waarna de uitlener 24 uur de tijd heeft om te reageren. Nadat een uitlener je boeking heeft geaccepteerd, krijg je een melding in de app.
Lynk & Co is in 2016 opgericht door Geely, voluit Zhejiang Geely Holding Group, een Chinese gigant die inmiddels praktisch eigenaar is van onder meer de in Europa bekende merken Lotus, Polestar en Volvo. De holding werd in 1986 opgericht en begon in het witgoed voor het in 1997 in de auto-industrie stapte.
Op de website van Lynk & Co geven ze als richtlijn. 5-7 euro per uur of 30-40 euro per dag. Wel mooi is dat de km's die gereden worden als jij je auto verhuurt niet af gaan van jouw maandelijkse quota. En ja, natuurlijk verdient Lynk & Co ook iets aan jouw huuractie.
Link & Co is echter anders. Het is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in het Belgische Gent, de Europese versie dan. Het hoofdkantoor van Lynk & Co is net als die van Volvo gevestigd in het Zweedse Götenborg. Ze gaan straks gewone motoren en hybride- en elektrische motoren leveren.
Bij het leasen van een occasion kun je kiezen voor kortere looptijden van bijvoorbeeld 24 maanden. Doordat de looptijd korter is kun je vaker voor een nieuwe occasion kiezen. Omdat het leasebedrag een stuk lager ligt, zijn er veel meer mogelijkheden met het leasecontract.
Bovenstaande grafiek toont de verkoopcijfers van de Lynk and Co 01 voor de jaren 2021 tot en met 2022. In totaal zijn er in deze periode 6.284 exemplaren van de Lynk and Co 01 verkocht. Het gemiddeld aantal verkochte auto's per jaar in deze periode komt daarmee op 3.142 per jaar.
Lynk and Co verkopen per jaar
Grafiek met het aantal verkochte personenauto's van Lynk and Co per jaar (totaal voor alle modellen). Bovenstaande grafiek toont de verkoopcijfers van Lynk and Co voor de jaren 2021 tot en met 2022. In totaal zijn er in deze periode 6.284 personenauto's van Lynk and Co verkocht.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.