Een stuurslot zit meestal ingebouwd in het contactslot. Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af.Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet. Je moet het stuur meestal wel naar links draaien om het te kunnen afsluiten.
Het Vespa stuurslot is een stalen kabel die je vanaf je zadel vast maakt aan het linker handvat van het stuur. De kabel zit aan het ene uiteinde dus stevig vast onder je zadel en zit met het andere uiteinde stevig vergrendeld aan je stuur.
Het wordt aangebracht vanuit een spuitbus waaruit de vloeibare stikstof wordt gespoten. De huid bevriest direct en wordt hierdoor wit van kleur. Meestal wordt dit één of tweemaal kort achter elkaar op de huid toegepast. Door de behandeling met vloeibare stikstof beschadigt het weefsel en barst dit open.
Zeker als je een dure scooter hebt, zoals een Vespa lx of een Peugeot is het aan te raden om kettingslot als scooterslot te gebruiken. Wel kun je dit type slot net als een beugelslot gebruiken als extra slot.
Een stuurslot zit meestal ingebouwd in het contactslot. Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af. Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet. Je moet het stuur meestal wel naar links draaien om het te kunnen afsluiten.
De helm moet ook voorzien zijn van een homologatieteken. Sommige helmen hebben dit niet en zijn bijgevolg VERBODEN bv. een pruisen helm. Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt.
Een stuurslot heeft als doel het stuur in een gesloten positie te zetten, zodat er niet zondermeer met bijvoorbeeld een motor of scooter vandoor gegaan kan worden.
Plaats een dop van je doppenset rond de bus, de bout moet er doorheen steken.Moer erop en draaien maar.Na zo'n 15mm zit de bus los genoeg om eruit te trekken. Klaar.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt.Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.
Je moet je stuur naar rechts draaien, om vervolgens het sleuteltje om te draaien en in te drukken. het slot valt dan namelijk in een gleuf in je vork, en hier zit een palletje achter die ervoor zorgt dat deze hier blijft zitten.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Als je de scooter van de standaard af wilt halen, kun je het beste je voet voor de standaard zetten en de scooter aan het stuur naar voren duwen. Mocht dit niet lukken, kun je ook één hand gebruiken om de beugel achter het zadel vast te pakken en deze mee te trekken.
Er beweegt een ijzeren pen vanuit het contactslot in een inkeping in de stuurkolom. Om het stuurslot weer te ontgrendelen dient de contactsleutel in het contactslot gedraaid te worden, terwijl er een lichte stuurbeweging wordt gemaakt. De werking van de slotcilinder wordt beschreven op de pagina slotcilinder.
Zeker de helft van de scooters wordt gestolen in Amsterdam. Heb je een scooter en woon je in Amsterdam? Dan moet je extra maatregelen nemen om je scooter te beveiligen. Amsterdam wordt door de verzekeraars gezien als een risicogebied.
Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer (luchtfilter of luchtfilterhuis) naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen.
Wat je kunt doen als je je scootersleutel kwijt bent
Vraag een slotenmaker of er een kopie van de reservesleutel gemaakt kan worden. Op websites kun je een blinde contactsleutel kopen.
Een opgevoerde brommer is niet verzekerd. Ook als de bestuurder zich aan de maximum snelheid houdt.
Wanneer je het voertuig niet binnen 28 dagen na de tenaamstelling hebt verzekerd, krijg je van de RDW een waarschuwingsbrief. In deze brief wordt aangegeven dat het voertuig dat op jouw naam staat niet verzekerd is.
Wanneer u een brommerverzekering afsluit, is deze verzekering gekoppeld aan de brommer en niet aan uzelf. Dit betekent dus dat uw brommer nog steeds verzekerd is wanneer iemand anders erop rijdt. Uiteraard moet de bestuurder wel bevoegd zijn om te rijden en dus beschikken over een rijbewijs of een brommercertificaat.
Hoe snel gaan de Vespa's? - De B klasse Vespa's rijden 45 km/u.- De moto-Vespa's rijden respectievelijk 80 km/u.
Is met een Vespa rijden moeilijk? Heb je nog nooit met een scooter gereden? Geen probleem, de meeste mensen kunnen na een paar rondjes vlot rijden. Bovendien zijn de Vespa's voorzien van een automatische versnelling, je moet dus enkel gas geven en remmen.
De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Tel daarbij de wettelijke correctie van 3 kilometer per uur op en je kunt vanaf 28 kilometer per uur een proces-verbaal ontvangen.