De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
De meeste turbo's worden gesmeerd met motorolie. De olie wordt onder druk door de turbo gepompt, waar het de lagers smeert en vervolgens wordt afgevoerd naar het carter.
Turbochargers kunnen alleen smering van olie krijgen. Hoewel sommige turbo's een oliesysteem hebben dat onafhankelijk is van de motor, is het nog steeds gerelateerd aan de olie. Aan de andere kant zijn er turbo's die koeling ontvangen van andere bronnen, zoals water.
Ook de turbo niet teveel aanspreken, belasting is belangrijker dan toerental en op vol koppel rijden is bij een turbomotor vanaf zo'n 2000 toeren per minuut al mogelijk. Gewoon de eerste 500 km rijden als een slak en daarna gestaag opbouwen tot wanneer je jezelf er comfortabel bij voelt.
De elektrische turbo wordt door het motorregelapparaat aangestuurd. In slechts 250 milliseconden bereikt het compressorwiel een toerental van maarliefst 70.000 omwentelingen per minuut. De elektromotor in de turbo zorgt voor de aandrijving van het compressorwiel.
Een turbomotor kan tot 20% brandstofbesparing opleveren . Het levert ook betere prestaties op grote hoogte. Op grote hoogte produceren normale motoren veel minder vermogen vanwege de hogere luchtdruk. Aan de andere kant verbeteren de prestaties en vermogensopwekking van turbomotoren op grote hoogte.
Laat het voertuig 10-15 minuten stationair draaien zonder gas te geven . Zelfs bij stationair draaien kan de turbo op bepaalde modellen wel 28.000 RPM draaien. Gebruik deze tijd om te controleren op losse fittingen, slangen, uitlaatlekken en om het koelsysteem te ontluchten van eventuele ingesloten lucht.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Om de turbo goed te laten werken, moet deze goed gesmeerd zijn en dat is mogelijk doordat dezelfde olie door de rest van de motor stroomt. Als je dat weet, is het niet moeilijk om te zien waarom de andere twee veelvoorkomende oorzaken van falen iets te maken hebben met slechte smering.
Aangezien een turbo tot 240,000 toeren per minuut draait, bij een temperatuur tot 950 graden celsius is de juiste smering cruciaal. Een turbo vijf seconden zonder olie laten draaien is net zo schadelijk als een mótor vijf minuten zonder olie laten draaien.
Turbo door de rijwind laten afkoelen is juist heel slecht. Het huis krimpt dan sneller dan de schoepenwieltjes. Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af.
De turbo gebruikt olie voor smering en koeling, en als de afdichtingen van de turbo versleten zijn, kan olie lekken in het inlaatsysteem.Dit leidt tot olieverbranding en verhoogd olieverbruik.
Laat de motor minstens 30 tot 60 minuten afkoelen.
Onder ideale omstandigheden kan uw turbo u tot 150.000-200.000 mijl of zelfs langer van dienst zijn. Ook al kunnen ze lang meegaan, u moet het onderhoud verzorgen en verantwoord rijden om ze draaiende te houden.
Blijven rijden met een kapotte turbolader is mogelijk. Motorschade laat echter niet lang op zich wachten. Rijd dus enkel verder wanneer het niet anders kan en bij voorkeur in de richting van een autowerkplaats.
De kosten van het vervangen van een kapotte turbo zijn doorgaans niet mals. Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Wij raden aan om onze Engine Break-In Oil minimaal 500-1.000 mijl te gebruiken in benzinemotoren die op de weg rijden, om er zeker van te zijn dat de volledige ring-break-in is voltooid voordat u overschakelt op een van onze volledig synthetische motoroliën. Indien nodig kunt u deze tot 2500 mijl gebruiken.
Het rotor toerental van een diesel Turbo motor kan een snelheid behalen van 200.000 toeren per minuut. Hierdoor behalen de vanen van het compressorwiel een snelheid van circa 1350 km per uur! De nieuwe generatie gereviseerde Turbo's kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut.
Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten? Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo, moet wat speling zitten voor de smeerfilm op het asje. Zolang de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn.
Als het aankomt op betrouwbaarheid en onderhoud, hebben atmosferische motoren doorgaans de overhand. Met minder bewegende onderdelen en geen afhankelijkheid van een turbolader , kan er minder misgaan.
Doorrijden met een kapotte turbo is absoluut niet aan te raden. Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren.
Hoewel turbo's grondig worden getest op stress en de levensduur van de motor zouden moeten meegaan , kunnen regelmatige agressieve rijstijlen hun tol eisen en kostbare problemen veroorzaken. En vergeet niet: rustig cruisen spaart niet alleen uw turbo, het levert u ook een geweldig brandstofverbruik op.