Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland.Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig.Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Stadsbussen in Duitsland
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
Verdere vragen over het 9-euro-ticket worden door Deutsche Bahn (DB) beantwoord op haar website. Het ticket is digitaal beschikbaar via de apps van de vervoersbedrijven. Het kan ook ter plaatse worden gekocht bij klantencentra, ticketbureaus, ticketautomaten en in de bus bij de chauffeur.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Het is nog wel mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, maar daarvoor moeten passagiers naar een van de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Ze vertrekken één keer per uur of één keer per twee uur. De Intercity treinen rijden alleen in Duitsland, terwijl de Eurocity treinen ook naar steden in buurlanden rijdt. Bijna alle Intercity-treinen hebben een restaurant of café aan boord.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
Voor welke treinen is het 9 euro ticket geldig? Je moet echt houden van slow travel, als je veel met de trein wilt reizen in Duitsland. Het 9 euro ticket is namelijk alleen geldig voor lokale en regionale treinen. Voor sneltreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen – waaronder de ICE – moet je de volle mep betalen.
Met een internationaal ticket hoeft u niet in te checken. Op steeds meer Nederlandse stations zijn de poortjes echter gesloten. U opent een gesloten poortje met de vierkante barcode op uw internationale ticket. Hiervoor zijn speciale poortjes met een barcode-lezer.
U kunt een studentenreisproduct krijgen als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit. Ook als u nog geen 18 bent. Het regelen van het reisproduct kost tijd.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Met de Berlin WelcomeCard reis je onbeperkt met alle bussen, trams en metro's door Berlijn. Er is een kaart die alleen geldig is binnen zone A en B en een kaart die geldig is binnen zone A, B en C. Je krijgt ook korting op bezienswaardigheden, musea en theater en in restaurants.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
Je kunt met Maestro overal ter wereld betalen bij zo'n 15 miljoen winkels én geld opnemen bij geldautomaten met ons logo.
Voor Duitsland is een identiteitskaart voldoende om mee te reizen. Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf. Nederlandse ingezetenen hebben voor Duitsland geen visum nodig.
In Duitsland kun je contactloos betalen met een telefoon. Vraag je bank om meer informatie. Actuele informatie is ook onder meer te vinden op pin.nl, support.apple.com/apple-pay en support.google.com/pay.
Bij de BahnCard 100 betaalt u één keer een vast bedrag en kunt u vervolgens zonder ticket in elke trein reizen. BahnCard 100-houders kunnen gratis gebruikmaken van alle openbare vervoersmiddelen in de City-gebieden (City-Ticket) van de deelnemende steden.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.