Het openbaar vervoer in Parijs bestaat uit metro/RER, bus en tram. Op straat kun je een metrostation herkennen aan een bord met een M, 'METRO' of 'Metropolitain'. De RER-stations zijn te herkennen aan het bord met de 'R', de tramhaltes met een 'T' en de bushaltes met de naam van de halte en het nummer van de lijn.
Paris Visite kunt u kopen voor 1, 2, 3 of 5 opeenvolgende dagen, voor een tarief van € 11,65 tot € 63,90 (kinderen betalen de helft van de prijs). Uw Paris Visite-forfait is verkrijgbaar aan de loketten en de automaten.
Metro in Parijs
Er is één kaartje, dat je voor alle lijnen kunt gebruiken. Ze zijn per stuk te koop, maar handiger is per tien, een carnet. (In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas.
Metrokaartjes (Externe link) kan je kopen bij een loket in een metrostation in Parijs, bij de kaartjesautomaat in een Parijs metrostation of in metro/RER stations: Le ticket T+: te gebruiken voor metro Parijs, RER in Parijs, bus in Parijs en de Parijse voorsteden.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één. (Geldig in zone 1 t/m 3).
Metro en RER
Met het "ticket t+" (€ 1,90) kan gedurende 1,5 uur per metro, RER (binnen Parijs) en bus worden gereisd. Ook overstappen is in veel gevallen mogelijk (binnen Parijs). Kaartjes zijn verkrijgbaar op de RATP-stations en bij sommige tabakswinkels.
De meest populaire mogelijkheden om goedkoop naar Parijs te gaan zijn toch wel de trein en het vliegtuig. Tegenwoordig reis je in een kleine 4 uur al van Nederland naar Parijs. Wanneer je echt snel wilt zijn kun je beter met het vliegtuig naar Parijs gaan. Met het vliegtuig sta in nog geen 1,5 uur in hartje Parijs.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Als jij met de RER reist, heb jij alleen een kaart nodig voor de metro in zone 1. De zones zijn ontstaan voor de mensen die buiten Parijs wonen maar in de stad werken. Mocht jij verder reizen en meer van de stad willen zien dan dat er in zone 1 ligt, dan heb jij losse kaartjes nodig voor waar jij naartoe wilt.
De euro is het wettige betaalmiddel in Parijs (en de rest van Frankrijk). Als Nederlander of Belg hoef je daarom geen geld te wisselen. Je kunt in Parijs op redelijk wat plekken met de bankpas betalen (pinnen) of met een grote internationale creditcard zoals Visa, Mastercard of American Express betalen.
Ook in de metro van Parijs kun je tegenwoordig met een OV-chipkaart reizen: de Navigo Easy. Deze oplaadbare OV-kaart is te gebruiken in het gehele openbaar vervoer in de Parijse regio. De anonieme kaart kost slechts € 2,00, en is handig voor toeristen die vaker een bezoek brengen aan de Franse hoofdstad.
De Navigo Easy pas kan gekocht worden bij een ticket office in een metro-, RER-, of treinstation. De kaart zelf kost €2 en je betaalt gelijk voor de tickets die je erop wilt laten zetten.
Verschillende Franse steden hebben een metro- of tramnetwerk en de meeste steden hebben ook een tamelijk dicht netwerk van bussen. Deze vervoermiddelen zorgen voor verbindingen met het stadscentrum en de dichtstbijzijnde voorsteden. Ze zijn snel en voordelig en ideaal om op je gemak de stad te leren kennen.
Als je veel wil zien op korte tijd is het niet altijd mogelijk om alles te voet te doen. De metro is hier het vervoersmiddel bij uitstek om je te verplaatsen binnen de stad. Ga je voor meerdere dagen, koop dan best meteen een dagpas 'mobilis' of eentje voor meerdere dagen 'Paris visite travel pass'.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Met een barcode ticket kun je altijd direct reizen. Dat is ideaal wanneer je geen OV-chipkaart bij je hebt of als er geen verkoopautomaat in de buurt is. Je kunt ermee in- en uitchecken bij alle bussen, trams en metropoortjes van de RET.
voor NS, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion, Arriva en Keolis. Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express).
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Je kunt met je digitale coronabewijs - in het Frans de 'pass sanitaire' - naar Frankrijk als je 1 week of langer geleden volledig bent gevaccineerd, of als je een verklaring van een arts bij je hebt waarin staat dat je corona hebt gehad en 1 vaccin hebt gekregen.
Met de auto naar Parijs
Utrecht - Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem. Je hebt er niet veel aan EN je moet 'm ergens kwijt. Parkeren in het centrum kost een hoop.
Wanneer je een metrokaart wilt aanschaffen moet je dan ook aangeven in welke zone je wilt reizen. Dit is de indeling van de zones 1 tot en met 6: Zone 1 en 2: Wil je alleen in de binnenstad reizen, dan heb je voldoende aan kaarten die geldig zijn voor zone 1 en 2. Deze zones liggen binnen de ringweg rondom Parijs.
De service met de naam Metro werkt alleen in zones 1 en 2. De RER werkt tot zone 6. Die zones bevinden zich in intramuros van Parijs en de dichtstbijzijnde buitenwijken. Als je bijvoorbeeld Saint-Denis en la Défense bereikt met de metro, bevind je je in Zone 2.
De Parijse metro wordt voor bijna 90 procent van de bezoekers als veilig beschouwd, maar passagiers moeten zich bewust zijn van de risicomogelijkheden bij het gebruik van het openbaar vervoer.