Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland voor de maanden juni, juli en augustus in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
Sinds begin deze maand kun je 'm aanschaffen: het 9-Euro-Ticket van de Duitse Spoorwegen (DB). Met zo'n goedkoop treinkaartje mag je onbeperkt gebruik maken van bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel DB als van andere aanbieders.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Voor 9 euro reis je alle dagen binnen één kalendermaand dat je in Berlijn bent onbeperkt. Koop het ticket via de BVG Tickets app en je kunt onbeperkt gebruik maken van alle U-bahn, S-bahn, tram, bus en regiotreinen.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Stadsbussen in Duitsland
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
Regionalbahn (RB)
De Regionalbahn brengt u overal naartoe. Hij rijdt binnen een regio en tussen regio's en steden.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
In Berlijn heb je trams, bussen, metro's (U-Bahn) en de S-Bahnen. Hierdoor zijn alle wijken van de stad met elkaar verbonden en kun je overal goed komen. De trams, U- en S-Bahn rijden tot circa 0.30 uur. In het weekend rijden sommige U- en S-Bahnen de hele nacht.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
U hoeft geen coronabewijs meer te laten zien als u naar Duitsland reist.
Treinen van Cochem naar Koblenz (Rhineland-Palatinate)
De trein vertrek van Cochem en komt naar Koblenz Hbf aan. De spoorweg tussen twee steden is ongeveer 47 km. De gemiddelde prijs van een treinkaartje naar uw bestemming is 13 USD.
Duitse spoorwegen
De hogesnelheidstrein van de Deutsche Bahn is de ICE International, een van de meest comfortabele treinen in Europa die tussen alle grote steden in Duitsland en alle grote steden in de buurlanden rijdt.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Het is nog wel mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, maar daarvoor moeten passagiers naar een van de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio.