Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt. Hierdoor bieden wij een snelle service en zekerheid.
Een insteekslot voor de fiets zorgt voor extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Zeker als het een ART-combinatie betreft met als ingrediënten het ringslot en een insteekketting. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Kijk het type slot na
Slot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
U kunt geen nieuwe sleutel bestellen aan de hand van het nummer dat op uw slot staat vermeld. Het sleutelnummer wordt vaak vermeld op uw aankoopbon of verzekeringsblad van uw fiets.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
De kosten van een fietssleutel zijn al snel tussen de €3,80 en €25 euro, de kosten verschillen per merk en de soort sleutel die je bij wilt laten maken.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
Van huis- tot fietssleutels. In de meeste gevallen is binnen een paar minuten je nieuwe sleutel gereed. Vanaf 4.50 euro ga je met een extra sleutel de bouwmarkt uit. GAMMA Sleutelservice kan direct de meest gebruikelijke standaard cilindersleutels en fietssleutels bijmaken.
Bij het op slot zetten van de fiets met een ringslot komt er een beugel vrij; via een combinatie van het omdraaien van de sleutel en het naar beneden duwen van de 'schuif'. De beugel vormt vervolgens samen met het gehele slot een ring door de spaken van het achterwiel, zodat het wiel blokkeert bij het draaien.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Een gewoon hangslot pak je bijvoorbeeld aan met een hamer en een schroevendraaier of een steeksleutel. Voor moeilijke sloten, zoals een fietsslot, zijn er andere creatieve oplossingen, zoals het bevriezen van het slot met een spuitbus perslucht om het vervolgens open te slaan met een hamer.
En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Maak je fiets met frame en voorwiel aan de vaste wereld vast. Als dieven dan met het slot gaan draaien, molesteren ze het wiel waardoor de fiets minder goed te verkopen is. Nog een voorwieltip: Zet je fiets nooit alleen aan het voorwiel vast.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.