Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Rijden zonder luchtfilter is mogelijk. Omdat de luchtstroom niet wordt beperkt door een filter zijn de prestaties optimaal, maar voor de motor is dit erg riskant en is de kans op problemen vele malen groter dan wanneer er met een luchtfilter wordt gereden.
Als het luchtfilter ernstig vervuild is of zelfs verstopt raakt, heeft dat invloed op de verhouding brandstof/lucht die de motor in gaat. De motor zal minder presteren en zelfs onregelmatig gaan lopen, het brandstofverbruik zal toenemen. Kortom: hoog tijd om het luchtfilter te vervangen!
Het luchtfilter moet regelmatig worden vervangen. Vaak gaat een luchtfilter ongeveer tussen de 15.000 en 20.000 kilometer mee. Het is belangrijk dat u het luchtfilter regelmatig controleert.
Werkwijze reinigen luchtfilter
Doe drie liter heel heet kraanwater in een emmer en voeg 100 gram reiniger toe aan het water. Dompel het vervuilde filter volledig onder. Laat het filter 10 tot 15 minuten inweken en knijp het filter goed uit totdat al het vuil verdwenen is. Niet wringen!
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren. De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Een andere veelgebruikte naam voor het interieurfilter is pollenfilter. Ieder uur stroomt er ongeveer 300 m3 lucht door het filter. Het is daarom belangrijk dat het interieurfilter niet verstopt raakt. Door een vervuilde of verstopte luchtfilter wordt de lucht dus niet meer goed gezuiverd.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Een goedkope en makkelijke inlaatupgrade is het vervangen van je standaard papieren filter door een after-market vervangingsfilter. Deze filters zijn al snel twee à drie keer zo duur dan een papieren luchtfilter, maar hebben minder onderhoud nodig. Zo'n permanent luchtfilter hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden.
Het is een van de makkelijkste modificaties aan een auto om te doen: een sportluchtfilter installeren. Producenten beloven een toename van soms wel 10 pk, iets wat je best zult merken in gasrespons en opgewektheid van de motor.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Open sportluchtfilters zuigen niet alleen frisse lucht van buiten aan, maar ook de warme lucht uit de motorruimte. Door hogere temperatuur wordt het luchtvolume lager en daardoor een lagere zuurstofverzadiging.
Er zijn verschillende soorten sport luchtfilters, een veelgebruikte filter is de open sport luchtfilter. Deze filter in de vorm van een kegel wordt op het aanzuigkanaal geplaatst. De filter zuigt niet alleen schone frisse lucht aan naar de motor, het zorgt ook dat hete lucht uit de motor makkelijker naar buiten gaat.
Je kan ze gewoon omspoelen onder de kraan. Dan droog / schoon blazen met perslucht en vervolgens opnieuw in oliën en klaar.
Een oliebad luchtfilter werkt met olie. De lucht wordt door de olie gezogen. De olie haalt het vuil uit de lucht. In een oliebad filter zit ook een filterelement.
Wanneer moet ik het luchtfilter vervangen? Het filter vangt vuile deeltjes op en raakt uiteindelijk een keer verstopt. Hoe meer het filter verstopt raakt, hoe minder de motor gaat presteren. Bij de meeste motoren is het verstandig om het filter om de 10.000 kilometer te vervangen.
Wanneer je vaak korte ritjes met je auto maakt (je woont in de stad bijvoorbeeld) dan kan je roetfilter verstopt raken. Dit heeft alles te maken met het feit dat de verbranding niet goed op gang komt. In het ideale geval rijdt je langere stukken zodat de verbranding een gezond en schoon proces blijft.
Waar in de auto zit het interieurfilter? Het interieurfilter bevindt zich meestal in de buurt van het dashboard en wordt ofwel in de motorruimte geïnstalleerd of deze kan bereikt worden via het dashboardkastje.