Fiets van de zaak: hoe werkt het? Een fiets van de zaak maakt het mogelijk om een (elektrische) fiets of een speedpedelec te gebruiken voor woon-werkverkeer. De werknemer hoeft dan niet zelf een fiets te kopen. Hij of zij mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken.
Het fietsplan anno 2022
Het komt erop neer dat medewerkers via hun werkgever met belastingvoordeel een nieuwe fiets kunnen kopen. In het geval van een elektrische fiets scheelt dat al snel wat geld. Niet gek dat medewerkers de fiets als meest gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarde zien.
Met het fietsplan koop je via je werkgever een fiets, eventueel uitgebreid met een fietsverzekering en/of de Nationale Fietsbon met belastingvoordeel. Je betaalt het pakket met brutoloon (of vakantiegeld , overuren, etc) terug aan je werkgever.
U koopt of leaset een fiets met uw eenmanszaak. Dat mag wanneer u de fiets voor minimaal 10% zakelijk gebruikt. Voor de inkomstenbelasting is de bijtelling 7% van de adviesprijs van de fiets. U kunt de adviesprijs opzoeken op bijtellingfietsvandezaak.nl .
Wat kost een fiets van de zaak? De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt de werknemer te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaalt de werknemer daardoor enkele euro's per maand extra belasting.
Nadelen van het fietsplan
Er zit geen limiet meer op hoe duur de fiets mag zijn of hoe vaak je de fiets privé mag gebruiken. Het enige nadeel dat overblijft, is dat de aankoop van een fiets via de WKR een groot deel van je vrije ruimte gebruikt.
Belastingvoordeel van je fietsplan berekenen
Zijn belastingvoordeel bij een fietsplan bedraagt al snel 42%. Afhankelijk van de regeling bij je werkgever betaal je je bedrijfsfiets uit je vergoeding voor woon-werkverkeer, uit vakantiedagen of vakantie-uren, maar altijd vanuit bruto loonbestanddelen.
Bij veel bedrijven kun je aanspraak maken op een fietsplan. Dit is een manier om fiscaal aantrekkelijk een nieuwe fiets te kopen. Dit kan tot wel 50 procent schelen. Als je dus een fiets van 2000 euro koopt kan dit tot wel 1000 euro schelen.
Wat kost de nieuwe fietsregeling u als werkgever? Bij een e-bike van 3000 euro met een servicepakket ter waarde van 400 krijgt u een belastingvoordeel van 130 euro (21% btw teruggave van max. 749 euro). Met een lease-contract van 36 maanden kost dit de werkgever dus 91 euro per maand.
U kunt aan het fietsplan maximaal een keer per 3 jaar meedoen. Als u bedenkt dat een fiets over het algemeen veel langer mee gaat, dan kunt u zich voorstellen dat dit dus erg vaak is.
Het fietsplan is voor iedereen en gratis voor werkgevers. Optioneel kan je ervoor kiezen om een bijdrage te doen of de leasekosten kosten volledig op je te nemen. Het fietsplan hoeft je als werkgever dus niets te kosten.
Vanaf 1 januari 2020 moet de werknemer, om het voordeel van een fiets van de zaak te verkrijgen, jaarlijks 7 procent van de consumentenadviesprijs (inclusief btw) van de fiets bij het inkomen bijtellen. Het bedrag van de bijtelling is loon in natura, maar mag in de eindheffing van de werkkostenregeling (WKR).
Ja. De werkelijke kosten kunnen afgetrokken worden van uw belastbaar inkomen. Als u met de fiets gaat, is een forfait van 0,24 euro per afgelegde km voor aanslagjaar 2022, inkomsten 2021 van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen.
Vraag je werkgever of je via het fietsplan een fiets mag aanschaffen. Vergeet niet ook te vragen voor welk bedrag dit is toegestaan! De administratie kan je werkgever zelf beheren, maar zij kunnen er ook voor kiezen het te laten doen door een bemiddelaar.
Voor jou als werknemer biedt het fietsplan verschillende voordelen: De aanschaf van je nieuwe fiets is goedkoper. Afhankelijk van je inkomen kun je met het belastingvoordeel 37% tot 49% korting krijgen op de aankoopprijs. Je hebt de optie om met belastingvoordeel een fietsverzekering af te sluiten.
Inderdaad, je hebt voor het gebruik van een elektrische fiets voor je woon-werkverkeer ook recht op een belastingvrije fietsvergoeding. Het bedrag hiervoor werd enkele jaren geleden nog tot 24 cent per kilometer verhoogd.
Bij deelname aan het Nationale Fietsplan heeft een deelnemende werknemer een belastingvoordeel variërend van 37,10% en 49,50% (tarieven 2021) doordat hij de fiets en de bijbehorende verzekering en Nationale Fietsbonnen voor accessoires door middel van een tijdelijke verlaging van zijn brutoloon met de werkgever mag ...
Grofweg zijn er 3 soorten regelgeving van toepassing bij fietsstimulering: Fiets van de zaak (lease-fietsregeling) De werkkostenregeling (WKR) Fietskilometervergoeding.
Het leasen van een fiets is goedkoper dan er zelf een te kopen: als je een fiets leaset én overneemt na je contract, bespaar je gemiddeld 40% in vergelijking met een private aankoop van diezelfde fiets. Kies je ervoor om na het leasecontract je fiets niet over te nemen, dan is het nog goedkoper natuurlijk.
Als je meedoet aan het fietsenplan van je werkgever, dan wordt dit soms als onderhandse lening geregistreerd op je werkgeversverklaring. Dit kan weer beperkend zijn voor je maximale hypotheek.
Een tijdelijke verlaging van het bruto salaris bij deelname aan het Nationale Fietsplan wordt dan ook zodanig vastgelegd in de Aanvulling op de Arbeidsovereenkomst dat er geen gevolgen zijn voor de opbouw van pensioen en vakantiegeld noch voor de diensttijdvrijstelling en het uurloon voor overwerk en onregelmatigheid.
Wat is de fietsvergoeding? De fietsvergoeding is een kilometervergoeding die een werkgever geeft aan werknemers die hun woon-werktraject gedeeltelijk of volledig per fiets afleggen. Het is dus geen vergoeding voor kilometers die tijdens de werkuren worden gereden.
Over het privévoordeel van de fiets van de zaak betaalt u belasting via de bijtelling. De bijtelling houdt in dat u 7% van de waarde van de fiets bij uw salaris optelt.