CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
CCS staat voor Carbon dioxide Capture and Storage. Na verbranding of vergassing van een fossiele brandstof in een fabriek, wordt het rookgas (zo heet het gas dat overblijft) naar een afvanginstallatie geleid. Daar wordt de CO2 met behulp van chemische absorberende stoffen gescheiden van andere gassen.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
De CCS Combo stekker, waarbij de afkorting 'Combined Charging System' betekent, is in feite een Type 2 stekker met daaronder twee extra pinnen. Die twee extra pinnen zijn bedoeld voor het DC-snelladen.
Type stekker: CHaDeMo
Lees hier meer over snelladen. De volgende auto merken zijn geschikt om ChaDeMo snel te laden: Nissan Leaf, Nissan e-NV200 (Evalia), Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot iOn, Citroen C-Zero en KIA Soul EV.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
De Type 3-stekker – ook wel de CCS-stekker – is sinds 2017 de Europese standaard voor snelladen met gelijkstroom (DC). Het is in feite een Type 2-stekker met twee extra contactpunten. CCS staat voor 'Combined Charging System'.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 63 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Je hebt dus een kabel nodig met usb C aan het ene uiteinde en aan de andere kant Lightning, voor iPhones, of usb C, voor iPad/Android. Daarnaast kunnen niet alle kabels een hoog vermogen aan. Ga voor een oplader met een meegeleverde kabel als je zeker wilt zijn dat je de juiste kabel hebt.
Hoe werkt een thuislader en hoe werkt zo'n mobiele lader voor thuis? Met een thuislader - ook mobiele lader genoemd - kan de elektrische auto via het gewone Schuko stopcontact thuis worden geladen. Voor opladen via het 220 / 230 volt stroomnet is zo'n mobiele thuislader uitgerust met de nodige elektronica.
In 15 minuten tot wel 300 km bereik bijladen
Start laadsessie met je laadpas, Fastned app of helemaal automatisch met Autocharge. Klaar! Beëindig het laden met de app of via het laderscherm.
De combo stekker is een stekker voor de elektrische auto waarmee op twee verschillende manier geladen kan worden: regulier laden en snelladen. Voor het reguliere laden is een type 2/Mennekes stekker vergelijkbaar en geschikt.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
ICCB-kabel
De In-Cable Control Box communiceert met de oplaadaansluiting en het voertuig om te garanderen dat het opladen veilig verloopt. Omdat je met een ICCB-kabel en een stopcontact maximaal slechts met 2,7 kW kunt laden (naargelang de netstroom en de instelling van de ICCB), duurt dat laden veel langer.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Een app zoals 'Plugsurfing' laat vrijwel alle laadpalen in Europa zien. Met een laadpas kun je op die laadpunten zorgeloos laden. Maar je laadpas kan in het buitenland soms nog niet met alle laadpalen verbonden zijn. We raden daarom aan om ook de laadpas app naast de laadpaal zoeken app te houden.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.