Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Belangrijk bij samenwerken is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en handelt in het belang van het bedrijf. Samen verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers, voor betere prestaties en voor meer plezier in het werk.
Als je bij jezelf de competentie samenwerken wilt ontwikkelen dan is het belangrijk om je eigen kwaliteiten en valkuilen helder te hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je open staat voor anderen en dat je bereid bent je oprecht te verdiepen in hun opvattingen en invalshoeken en hiervan te leren.
De voordelen van samenwerken
Het brengt je namelijk in contact met andere mensen. Samen weet je meer. Samen zie, hoor en voel je meer: je kunt samen meer ontdekken. Als je samen bent, worden jullie capaciteiten en talenten ook samengevoegd, waardoor ze elkaar kunnen aanvullen.
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?
Vijf aspecten van samenwerken
Verantwoordelijkheid nemen. Overleggen en afstemmen, waaronder afspraken maken (en nakomen) Anderen respecteren. Zorgen voor vertrouwen en veiligheid.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.
Dit bereik je door ze zo laagdrempelig mogelijk te stimuleren om met elkaar de verbinding aan te gaan. Hierdoor leren ze elkaar leren kennen en weten wat ze aan elkaar hebben. Als mensen weten wat ze voor elkaar kunnen betekenen zullen ze elkaar eerder opzoeken om samen te werken.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Je partner kan ook een oogje op je hebben als: Je collega stiekem naar je kijkt gedurende de dag, zonder aanwijsbare reden. Je collega naar je staart, knipoogt of je interesse probeert te wekken met zijn of haar ogen tijdens vergaderingen of andere gelegenheden op het werk. Je collega regelmatig naar je lichaam kijkt.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.