Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand.Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Zet de versnellingspook in "Park" bij stilstand (automaat rijden p r n d) Wanneer je de auto parkeert of stilstaat, zoals bij een verkeerslicht, moet je de versnellingspook altijd in de "Park" (P) stand zetten. In de "Park" stand worden de aandrijfassen geblokkeerd, waardoor de auto niet kan bewegen.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Neutraal is hetzelfde als een handgeschakelde versnellingsbak uit de versnelling halen. Deze mag niet worden geselecteerd tijdens het rijden - dit staat bekend als uitrollen - maar kan worden gebruikt (samen met de handrem) als u voor een korte periode stilstaat . Drive selecteert automatisch versnellingen en laat de auto vooruit rijden.
Stand N. De N staat voor Neutraal en dit gebruik je om de auto in zijn vrij te zetten.
2. Vermijd het gebruik van neutraal als de auto bij een stoplicht/verkeer staat . Automatische voertuigen die in neutraal staan terwijl ze in neutraal staan, besparen geen brandstof. Gebruik in plaats daarvan de handrem zodat u uw transmissie niet verslijt. Er ontstaat schade als de versnelling in N staat wanneer het licht op groen springt.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
Wanneer u stopt bij verkeerslichten of een kruispunt, moet u uw auto in 'D' laten staan met uw rechtervoet op het rempedaal . Schakelen naar neutraal ('N') terwijl u stilstaat, kan een zeer kleine hoeveelheid interne slijtage veroorzaken in sommige automatische versnellingsbakontwerpen, wat op den duur de levensduur van de eenheid kan verkorten.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Door de handrem aan te trekken voordat u de auto in de parkeerstand zet, voorkomt u dat de auto gaat schommelen en beschermt u uw transmissie.
Parkeerproblemen afhandelen is géén taak van de politie. Staan er ergens auto's fout geparkeerd, bel dan met uw gemeente of meld het via de website van de gemeente. Gemeentelijke handhavers kunnen er dan wat aan doen.
Het tweede dat u moet weten, is dat de meeste automatische auto's 'kruipen' vooruit als u de pedalen helemaal niet aanraakt. Dit betekent dat wanneer u voorzichtig de remmen loslaat , de auto langzaam zal beginnen te rijden. Dit helpt bij het soepel wegrijden, of u nu op een heuvel of een vlak stuk weg bent.
Afgezien van de pedalen en de versnellingspook is alles in de auto hetzelfde. Dus als u eenmaal op de openbare weg bent, houdt u de versnellingspook in de 'D'-positie en oefent u gewoon meer druk uit op het gaspedaal. Om langzamer te gaan, doet u hetzelfde, maar dan met de rem .
Het rijden in een automaat is relatief makkelijk. Je kunt beide handen aan het stuur houden en hoeft alleen je rechtervoet te gebruiken. Omdat het makkelijker is, is automaat rijden ook veiliger. Je kunt je volledig focussen op het verkeer.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
De D-stand is de normale stand voor de vlakke weg. De auto rolt bij gas loslaten langer door en zal minder recuperatief remmen. De B-stand is bedoeld voor in bergachtig gebied. De auto remt dan automatisch meer af op de aandrijflijn.
Het advies is daarom om altijd de handrem te gebruiken, niet alleen voor extra veiligheid, maar ook om mogelijke schade aan de automaatbak te voorkomen.
Vaak wordt aangenomen dat het in de vrijstand zetten van de auto tijdens het rijden benzine bespaart. Dit is echter riskant . Door naar de vrijstand te schakelen, vermindert u uw controle over het voertuig. In gevaarlijke omstandigheden kan dit levensbedreigend zijn.
De enige keer dat het efficiënter zou zijn om "neutraal" te selecteren in plaats van "rijden" is wanneer u stilstaat met uw handrem aan , want zelfs als u uw voet van het gaspedaal haalt, wordt er doorgaans een lage stroom naar de motor gevoerd. Dit zou stroom van uw accu afnemen zonder beweging, en dus uw bereik verkleinen.
Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken.
Remmen op de motor met de automaat
Met een automaatbak is het echter ook mogelijk. Het is een kwestie van op het juiste moment de voet van het gaspedaal nemen. Het toerental daalt en de versnellingsbak schakelt in lagere versnellingen.
N staat voor 'Neutraal'
Deze stand gebruik je wanneer je kort stil staat en de auto moet blijven draaien. Gebruik de N-stand nooit wanneer je aan het rijden bent! Deze stand gebruik je alleen als je stilstaat in de file of ergens geparkeerd staat te wachten met de motor aan.