Het differentieel is een grote, pompoenvormige behuizing die het vermogen van de aandrijfas overbrengt op de wielen. Als er een dergelijk geheel op de achteras van de auto zit, heeft de auto achterwielaandrijving.
De meeste auto's hebben voorwielaandrijving. Ze zijn uitgerust met 2 aangedreven wielen aan de voorkant en 2 gestuurde wielen aan de achterkant. Bij auto's met achterwielaandrijving is het omgekeerde het geval.
Welke wielen worden aangedreven, kan per auto verschillen. Zo hebben verreweg de meeste auto's voorwielaandrijving. Een flink aantal auto's – veelal SUV's – is bovendien (standaard of optioneel) uitgerust met vierwielaandrijving. Tot slot zijn er auto's die achterwielaandrijving hebben.
In bijna alle moderne auto's is de verbrandingsmotor voorin gemonteerd. Daardoor neemt de techniek van voorwielaandrijving minder ruimte in de auto in en biedt het interieur naar verhouding meer ruimte.
Voor auto's voor het grote publiek en ook voor de populaire SUV's blijkt voorwielaandrijving het best om lage kosten te combineren met voldoende veiligheid. Doordat de afstand tussen de motor en de wielen zo klein mogelijk is, kost voorwielaandrijving minder energie. Je verbruikt daardoor bijvoorbeeld minder brandstof.
Achterwielaandrijving kan zorgen voor overstuur, waarbij de achterkant van de auto als het ware de voorkant wil inhalen. In gecontroleerde vorm heet dit 'driften'. Dat is een manier van rijden die je liever niet op de openbare weg beoefent.
De aandrijving is op de achterwielen.
FIA technisch directeur Pat Symonds geeft de voorzet: "Als je terugwinning hebt op de voorwielen is het logisch dat je ze aan gaat drijven." Vierwielaandrijving is sinds 1982 verboden in de F1 en werd voor het laatst gebruikt bij een Grand Prix in 1971.
Voor het driften heb je een achterwiel-aangedreven auto nodig. Bij het driften kunnen auto's uit verschillende prijscategoriën gebruikt worden.
Aandrijving is hoe de kracht van de motor op de wielen word overgebracht. Dit kan op de voorwielen (voorwielaandrijving), achterwielen (achterwielaandrijving) of alle wielen (vierwielaandrijving). Voorwielaandrijving is de meest voorkomende vorm van aandrijving en ook de goedkoopste.
De nieuwe BMW M5 wordt standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Maar liefhebbers hoeven niet te vrezen, het nieuwe M xDrive-systeem kan desgewenst alleen de achterwielen aandrijven.
Zodra de bestelwagen op onverharde wegen en/of met een zware aanhanger moet trekken is een bestelwagen met achterwielaandrijving waarschijnlijk de beste keuze. Wil je een hoger wettelijk laadvermogen op kenteken en een lage laadvloer dan is een voorwielaandrijving de beste keuze.
De eerste auto's die aan het begin van de 20e eeuw op de markt kwamen hadden achterwielaandrijving. Dit was algemeen zo tot op het einde van de jaren zeventig van de 20e eeuw. Tegenwoordig hebben de meeste auto's voorwielaandrijving alhoewel BMW meestal achterwielaandrijving heeft.
Vanwege de regelveranderingen in 2026 willen merken als Audi en Porsche hun intrede gaan doen in de Formule 1, maar Kroon geeft duidelijk aan dat dit niet aan de orde is bij BMW. Het Duitse automerk blijft zich liever op andere races concentreren. De regels voor motoren veranderen met ingang van 2026.
Formule 1-auto's zijn sinds een aantal jaren uitgerust met een sequentiële versnellingsbak met acht voorwaartse versnellingen en een versnelling voor achteruit.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Jazeker. In de wegcode staat bij artikel 7.2 het volgende: “De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers”.
Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht, kun je daarom worden veroordeeld. Dat betekent een maximale hechtenis van zes maanden en een geldboete van de derde categorie (8700 euro).
Veilig in het midden
Het blijkt dat passagiers op de achterbank 47% meer kans hebben om een ernstig ongeval te overleven dan de bestuurder. Op de middelste zitplaats op de achterbank is die kans nog 25% groter dan links of rechts op de achterbank.
30-50 euro. Een voorwiel vervangen is qua materiaal een stuk goedkoper. Uiteraard is dit ook minder werk. Dit zal dus ook minder duur zijn dan een achterwiel.
Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen. '