Startrelais van mijn motor controleren
Als je zeker weet dat je accu goed werkt, maar je hoort alleen wat gepiep of een klik als je de startknop van je motor indrukt, is de kans groot dat de startmotor niet rondgaat omdat het startrelais defect is.
De motor start niet en uw auto start niet . Het kan een lege accu zijn. Maar aangezien de dashboardverlichting, de radio en de koplampen lijken te werken, is er misschien iets anders de boosdoener. Dit kan een teken zijn dat het startrelais van uw auto – of de startsolenoïde – kapot is.
Sluit de draad aan tussen de accukabel en de kabel van het ontstekingscircuit. Een sterke klik van het startrelais geeft aan dat het werkt, terwijl een reeks zwakke klikken of een enkele zwakke klik aangeeft dat het slecht werkt en vervangen moet worden.
De bekendste is waarschijnlijk het knipperlichtrelais. Iedereen weet wanneer het geluid (het sluiten van de contacten op het knipperlichtrelais) verandert. Dan weten we dat een indicator waarschijnlijk kapot is.
U kunt elke probe op de multimeter nemen en een van de corresponderende schakelaarpennen aanraken en u zou een pieptoon moeten horen om de continuïteit tussen de pennen aan te geven . Als u geen pieptoon hoort, zitten uw schakelaarpennen vast en is het relais defect.
Een van de belangrijkste en meest vergeten component van het ontstekingssysteem van de auto is het startrelais. Dit elektrische onderdeel is ontworpen om de stroom van de accu naar de startersolenoïde om te leiden die vervolgens de starter activeert om over de motor te draaien.
Gebruik een digitale multimeter (DMM) om de weerstand tussen elke pool van het relais en de corresponderende NC- en NO-contacten voor die pool te testen. Alle NC-contacten moeten 0 ohm aan de corresponderende pool aangeven. Alle NO-contacten moeten oneindige weerstand aan de corresponderende pool aangeven. Schakel het relais in.
* Dingen die onder spanning staan kunnen bij verkeerde volgorde los en/of weer vast zetten kapot gaan. Het relais is niet bekrachtigd als de auto uitstaat, er staat geen spanning op de spoel en de geschakelde stroom daar HOORT geen stroom te lopen en dat blijft of er een relais in het voetje zit of niet.
Een digitale voltmeter moet worden gebruikt om de weerstand tussen terminals 30 en 87 te meten. De weerstand moet minder dan 1 ohm zijn. Als de weerstand groter is dan 1 ohm, werkt het relais niet. Het relais moet worden vervangen.
U kunt proberen uw auto te starten met startkabels als de startmotor kapot is , maar er is geen garantie dat dit werkt als de startmotor helemaal kapot is of als er een mechanisch probleem is.
Verschillende symptomen kunnen duiden op een defecte startsolenoïde. Deze omvatten: Klikgeluid : Een enkele klik of herhaaldelijk klikgeluid bij het draaien van de contactsleutel duidt op een defecte solenoïde. Geen reactie: Als er geen geluid of beweging is wanneer u de sleutel draait, kan het zijn dat de solenoïde helemaal niet in werking treedt.
Een defect relais zorgt ervoor dat uw accu leeg raakt en dat het moeilijk wordt om de motor te starten.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Als u een klikkend geluid hoort wanneer u uw auto niet kunt starten, betekent dit dat de startmotorsolenoïde of relaiscontacten werken, maar de startmotor de motor niet start . Enkele veelvoorkomende oorzaken voor dit probleem zijn lege accu's, defecte startmotoren, losse of gecorrodeerde accuklemmen/kabels en meer.
Dit startrelais zit bovenop de startmotor, vormt daar in feite één geheel mee. De kast boven de motoraccu regelt de gloeitijd van je spiralen ( of 1 spiraal bij vlamstart ) en wordt mede aangestuurd door een temp.
Je kan de spoel doormeten. Als het goed is zitten er twee dikke draden aan het startrelais naar de accu en de startmotor en er zitten nog twee dunne draden aan om hem te besturen. Met de weerstand tussen deze aansluitingen. Als deze oneindig is, is ie stuk.
Een mogelijke oorzaak van dit probleem kan onvoldoende geleiding zijn als gevolg van doorgebrande contacten of versleten draden die de hoeveelheid stromende stroom minimaliseren. Beide kunnen het gevolg zijn van een te oud relais waarvan de efficiëntie achteruit is gegaan.
Voor gebruik sluit je de twee klemmen op de accu van de wagen aan, waarna je selecteert of het om een 4- of 5-polige relais gaat. Je drukt op de testknop. Zie je een rood LED licht, dan is er een fout. Is het licht groen, dan functioneert de relais goed.
Het electronische startrelais dient ervoor om de startcondensator na een instelbare tijd af te schakelen, dit startrelais is een betrouwbaar alternatief voor de mechanische centrifugaalschakelaar welke op de draaiende as van de motor is gemonteerd.
Stel het in op ohm (weerstand) en verbind terminals 86 en 85 (schakelaar en aarde) . Het zou tussen de 50 en 120 ohm moeten zijn, maar als het buiten deze waarden ligt of open is (er wordt geen waarde weergegeven), betekent dit waarschijnlijk dat het relais vervangen moet worden.
U zou een hoorbare "klik" moeten horen als de connector omhoog wordt geduwd om het circuit te voltooien . Als u het niet hoort, is de solenoïde kapot.
Het PTC-relais is in serie geschakeld met een startcondensator , en zowel het PTC-relais als de startcondensator zijn parallel geschakeld met de runcondensator. Tijdens het starten van de motor bevinden zowel de start- als de runcondensator zich in het circuit om te helpen bij het starten van de motor.
Om een voertuig te starten, is het ideaal dat de accu een bepaald minimumspanningsniveau heeft. Over het algemeen wordt aangenomen dat een loodzuuraccu, zoals een standaard auto-accu, een voldoende spanning moet hebben van ongeveer 12,4 tot 12,6 volt om betrouwbaar te starten.
De startmotor is een elektromotor die stroom ontvangt van de accu en in werking gebracht wordt door het omdraaien van de contactsleutel. Hij is door middel van een klein tandwiel (het rondsel) verbonden met de starterkrans in de motor.