Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen.
Bij het warm worden van de uitlaat kan chroom/nikkel blauw kleuren. Best logisch aangezien uitlaatgas een temperatuur bereikt van 500 tot 800 graden Celsius.
Een Carbon demper blijft rond de 40 á 50 graden (buitenkant) terwijl een aluminium demper tot boven de 100 graden komt.
verschilt idd een beetje. uitlaatwarmte zelf zal niet 600 graden worden, maar 4-500 wel.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C.
Onder vrijwel iedere auto zit tegenwoordig een katalysator, flexibel uitlaatdeel, lambdasonde e.d. Tevens zijn alle uitlaatsystemen tegenwoordig gemaakt van gelegeerde staalsoorten, dit houdt in dat deze allen maar te lassen zijn met speciale apparatuur. Het zogenaamde autogeenlassen met de vlam is niet meer mogelijk.
Personenauto's met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1.
Is het verwijderen van de einddemper legaal? Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen. Dit zorgt voor een betere luchtstroom en minder beperkingen, wat resulteert in een soepelere motor, meer pk's en een zo luid mogelijk geluid!
Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer) Uitlaat (levensduur: +/- 6/7 jaar) Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Bij een direct gekoelde motor moet de temperatuur onder de 65 graden blijven om geen ketelsteenafzetting te krijgen. Als je dus een direct gekoelde motor hebt zit je goed.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
De boete voor onnodig geluid maken met je auto is sinds 1 januari verlaagd van 400 euro naar 260 euro.
De kosten voor het vervangen van het gehele uitlaatsysteem zal gemiddeld op 850 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de uitlaat is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Temperatuur tot 1050 ⁰C
De uitlaatgastemperatuur van een benzinemotor ligt hoger dan de uitlaatgastemperatuur van een dieselmotor. Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur.
Het oververhit raken van uw motor heeft verschillende oorzaken. Een van de meest voorkomende is bij warme temperaturen lange afstanden rijden. Hierdoor krijgt de motor meer brandstof dan hij kan benutten. De overtollige brandstof voert de motor dan af als warmte.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
De uitlaat is boven dien 40% lichter dan de originele uitlaat en levert een vermogensstijging van 30 Nm aan koppel en een ongeveer 5 pk extra.
Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro.Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen. De politie handhaaft pas vanaf 5 dB(A) overschrijding en dan krijg je dus een boete.
Deze sport uitlaat voor de 4 takt scooters met een Piaggio motor van Turbokit is voorzien van een Type goedkeuring en mag dus op de openbare weg rijden.