Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen.
Temperatuurverlaging: De uitlaatgassen komen met een temperatuur van ± 900 ºC uit de motor. Als deze direct in de vrije lucht zouden komen ontstaat er een groot brandgevaar. Door de lengte van de uitlaat en de langsstromende rijwind worden de gassen afgekoeld tot een ongevaarlijke temperatuur.
De katalysator werkt alleen bij een bepaalde temperatuur, namelijk tussen de 300 en 850 graden celcius. Deze werktemperatuur wordt overigens al na 90 seconden bereikt, dus heel snel nadat u uw auto gestart heeft werkt de katalysator al.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Het beste antwoord. Dicht bij de motor zo'n 300 graden, verder naar achter steeds minder.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Wat is een spruitstuk? Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan.
Knutselsmurf schreef: Wat is een "terugloop uitlaat" ????? Dat is een stukje op het einde van de uitlaat die, zoals de naam het al zegt, terug loopt richting de motor. Zorgt er, helaas, meestal voor dat een scooter harder gaat dan de constructiesnelheid, oftewel de scooter wordt gepakt bij een scootercontrole.
Dit membraan zorgt ervoor dat het brandstofmengsel niet meer terug kan worden geblazen door een overdruk die de krukaswangen tijdelijk veroorzaken. Het is dus een terugslagklep, de ene richting op kan het brandsofmengsel passeren de andere richting niet.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Zeep ontstaat door de verzeping van een vet met loog. Verzeping is een chemische reactie waarin een ester gehydrolyseerd wordt met behulp van water. Daarbij ontstaan een alcohol en een vetzuur. Een base wordt gebruikt als katalysator.
Waarom wordt de katalysator zo vaak gestolen? De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
De uitlaat bestaat meestal uit een uitlaatspruitstuk, een katalysator, een flexibel deel, een middendemper en een einddemper (in de volksmond ook wel knalpot genoemd).
Een uitlaat demper is ontworpen om de geluidsgolven/trillingen te doorbreken en te absorberen zodat er uiteindelijk zo min mogelijk geluid uit de uitlaat komt.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Het 2takt principe werkt niet op jou 4takt.
De pijp loopt van een voorconus via een cilindrisch gedeelte naar een tegenconus en een eindpijp of tailpipe, waardoor er een drukgolf ontstaat die voor extra tegendruk in de cilinder zorgt. Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename.
Bij een goed spaghetti spruitstuk zijn alle buizen even lang om een optimale flow te krijgen en de gassen niet te laten botsen. Met dit spruitstuk zal je dan ook geen vermogenstoename hebben. Als vervanger van het originele spruitstuk is dit spruitstuk prima te gebruiken en een stuk goedkoper als een originele.
Het doel van van een spruitstuk is het afvoeren van uitlaatgassen vanaf de cilinderkop naar het uitlaatsysteem.
De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.