De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius. Wanneer de coureur vol in de remmen zou gaan, nog voordat de remschijven op een temperatuur gebracht zijn van circa 400 graden, dan kunnen de remschijven exploderen als gevolg van thermische spanningen.
De voornaamste oorzaak van oververhitte remschijven is frictie. Aangezien de werking van het remsysteem op basis van frictie is, neemt deze bij een agressieve rijstijl toe. Hierdoor kan de temperatuur van de remschijf stijgen tot 600-700°C.
Dit gebeurt als je continu of vaak remt. Dit is de reden waarom remschijven ontworpen zijn om gedurende een bepaalde tijd te kunnen functioneren bij een temperatuur van maar liefst 800 graden Celsius. Tijdens het rijden in de stad, of op de snelweg, zullen deze temperaturen normaal gesproken nooit bereikt worden.
Meestal wordt de remklauw niet zo warm... maar als je een keer de berg af ragt, dan KAN die wel makkelijk boven de 200 graden worden!
Er is sprake van 'Fading' (Engels voor 'wegsterven' of 'naar de achtergrond verdwijnen)') als de werking van de remmen door zware, langdurige belasting minder wordt. Je moet het pedaal dan steeds dieper intrappen om nog af te remmen en er is voelbaar minder vertraging. Overigens stinken de remmen dan al een tijdje.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
De mogelijkheid om de remklauwen niet te lakken in de standaard kleuren, maar te laten spuiten in een gewenste kleur is mogelijk tegen een vanafprijs van € 425,- excl.
Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers.
Remklauwen kunnen in elke gewenste kleur gespoten worden met originele of eigen logo's onder de blanke lak.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet. Als je dagelijks te maken hebt met heel veel files, kunnen je remschijven al na 50.000 kilometer aan vervanging toe zijn.
De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius. Wanneer de coureur vol in de remmen zou gaan, nog voordat de remschijven op een temperatuur gebracht zijn van circa 400 graden, dan kunnen de remschijven exploderen als gevolg van thermische spanningen.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Beste merk remschijven
Kies dan altijd voor Brembo remschijven en remblokken. Brembo is de wereldwijde leider en al jaren het beste merk als het gaat om remonderdelen. Dit is ook de reden dat wij Brembo hebben opgenomen als ons premium merk. Brembo produceert haar remonderdelen volgens haar eigen formule.
Laat de verf daarna 24 uur drogen voor een optimaal resultaat.
Uw remklauwen laten spuiten duurt ongeveer 6 uur van begin tot eind. Dus u hoeft alleen maar de kleur door te geven (en/of eventueel de logo's) en wij doen de rest.
Bekend lid. Geel is onder blauwe en witte lak erg mooi!
De hoogste kwaliteit remklauwverf voor uw auto van Raid HP. Deze hoge kwaliteit 2-componenten remklauw verf is gemaakt in Duitsland. De remklauw verf is ruim voldoende om vier remklauwen ongeacht het formaat mee te verven.
Remvloeistof tast verflagen aan en moet daarom bij eventueel contact met lak direct met water worden afgespoeld - droogwrijven is niet voldoende. Remvloeistof is brandbaar.
Een stroeve remklauw verhoogt zowel het brandstofverbruik als de slijtage en de auto trekt krom. Laat de remklauw vervangen bij de eerste tekenen van een defect.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.