U kunt het aangifteformulier P aanvragen bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54. Had de overledene het hele jaar een fiscale partner? Dan kan de fiscale partner wel online aangifte doen voor zichzelf.
Wat is een P-formulier? Het P-formulier wordt ook wel de aangifte inkomstenbelasting genoemd. Inkomstenbelasting betaal je onder andere over inkomsten uit werk, eigen woning, sparen en beleggen. Met het P-formulier geef je deze inkomsten aan.
Voor een alleenstaande persoon die in 2022 overleden is, moet u de aangifte op papier indienen. Met het nationaal nummer van de overleden persoon hebt u rechtstreeks toegang tot zijn aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) (externe link) > De belastingaangifte voor een overleden persoon indienen (Tax-on-web).
Dan hebt u een aangifteformulier P nodig. De vertegenwoordiger van de overledene kan het papieren aangifteformulier P samen met u ondertekenen. U vraagt het aangifteformulier P aan bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
Aftrekposten kunnen meer opleveren als je ze opgeeft bij de ander. Je krijgt soms meer of hogere heffingskorting(en) als je samen aangifte doet. Je betaalt meestal minder belasting over jullie totale vermogen. Partners kunnen veel vaker profiteren van de aanslaggrens.
Als je op 1 januari 2022 niet meer dan €50.650,- aan spaargeld of beleggingen hebt, betaal je geen vermogensrendementsheffing. Voor fiscale partners ligt de belastingvrije grens bij €101.300,-. Het spaargeld en beleggingen die je belastingvrij mag hebben is groter dan voorgaande jaren.
Het makkelijkst is om samen digitaal aangifte te doen. Maar het kan ook apart van elkaar. U moet als fiscale partners wel overleggen hoe u de aangifte invult. Sommige inkomsten en aftrekposten mag u gunstig verdelen.
Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? U heeft het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd. Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen.
Helaas moet je de aangifte van de overledene in principe op een papieren F-biljet doen. Dat ontvang je meestal binnen 3 maanden na het overlijden. Je kunt het biljet ook aanvragen bij de BelastingTelefoon nabestaanden: 0800 - 235 83 54. Ook zijn er mogelijkheden om de aangifte online te doen.
De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid. Het gebruik van de DigiD van de overledene wordt oogluikend toegestaan. Pas als de code drie jaar lang niet is gebruikt, vervalt deze.
Uw aangifte erfbelasting moet bij ons binnen zijn vóór de datum die in de aangiftebrief staat. Deze datum ligt ongeveer 8 maanden na de overlijdensdatum. Lukt dit niet? Dan kunt u uitstel aanvragen.
U hoeft niet aan ons door te geven dat iemand is overleden. Wij krijgen deze informatie van uw gemeente. Woonde de overledene buiten Nederland? Dan moet u deze informatie wel aan ons doorgeven.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Over de nalatenschap moet je namelijk in de meeste gevallen belasting afdragen. Daarna moeten alle rekeningen betaald worden, bijvoorbeeld voor de notaris, de executeur en eventuele rechtbankkosten. Het geld dat overblijft, wordt vervolgens uitbetaald aan de erfgenamen.
In principe geen notaris nodig
In beginsel zijn het de erfgenamen zelf die gezamenlijk verdelen, tenzij er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (ook wel drie sterren executeur genoemd) is die op grond van het testament bevoegd is om zelfstandig te verdelen.
Als er geen testament is, regelen de erfgenamen samen de erfenis. Zij kunnen dit ook door 1 of meer personen laten doen met een boedelvolmacht. Dit is een verklaring waarin staat wat de gekozen persoon namens de erfgenamen mag doen. Deze persoon kan een erfgenaam zijn, maar dat hoeft niet.
Bij een overlijden blokkeert de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene, alsook alle gemeenschappelijke of onverdeelde rekeningen van de overledene en zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner. Zélfs de eigen rekeningen van de overlevende partner worden geblokkeerd.
De bank op de hoogte brengen
De erfgenamen moeten zelf contact opnemen met alle banken waar de overledene tegoeden had, zoals bankrekeningen, spaarrekeningen, depositoboekjes, kluizen, enz… De bank is dan wettelijk verplicht deze tegoeden te blokkeren.
Wanneer je partner geen inkomen heeft en geboren is voor 1963, dan heeft je fiscale partner recht op de uitbetaling van algemene heffingskorting van € 2.888,- per jaar. Alleen de voorwaarde is wel dat jij voldoende belasting betaalt. Jij betaalt belasting over jouw inkomen.
Fiscaal partnerschap heeft als grootste voordeel dat je in de aangifte inkomstenbelasting bepaalde inkomsten en aftrekposten vrij aan elkaar kunt toerekenen (in zelf te kiezen verhoudingen). Het grootste nadeel van fiscaal partnerschap? Een hoger drempelbedrag voor persoonlijke aftrekposten.
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. U hebt samen een kind. Een van u heeft een kind van de ander erkend.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft. Ook de waarde van cadeaubonnen die u in huis heeft telt mee.