Dat is de spamfilter van de ontvanger van je e-mail. Spamfilters zijn programma's die aan de hand van een reeks criteria bepalen of een e-mail spam is. Jouw eigen spamfilter vermijdt zo bijvoorbeeld dat jij enkel relevant mailverkeer ontvangt en niet overspoeld wordt met vervelende mailtjes en reclame.
Hoe hoger het beschermingsniveau, des te meer kans dat gewenste berichten worden aangemerkt als ongewenst en terechtkomen in de map Ongewenste e-mail. Klik op >Groep verwijderen > opties >Ongewenste e-mail verwijderen. Kies het gewenste beschermingsniveau.
Ongewenste reclame wordt niet als zodanig gemarkeerd
Kies 'Mail' > 'Voorkeuren' en klik vervolgens op 'Reclame'. Zorg ervoor dat 'Schakel filter voor ongewenste reclame in' en 'Markeer als ongewenste reclame, maar laat in 'Inkomend' staan' zijn geselecteerd.
U kunt de spamfilters van Gmail niet uitzetten, maar u kunt wel filters maken om het volgende te doen: De spamclassificatie overslaan voor berichten die zijn ontvangen van gebruikers op een lijst met goedgekeurde afzenders die u maakt.
Spamberichten zijn ongewenste advertenties en niet gevaarlijk, maar wel vervelend. Phishing is een vorm van internetfraude. U ontvangt een e-mail van uw zorgverzekering waarin staat dat u achterloopt met uw betalingen en of u het resterende bedrag zo snel mogelijk wil overmaken via bijgaande link.
Als je een e-mail als spam markeert, blijft deze nog 30 dagen in de map Spam staan. Na 30 dagen worden e-mails definitief uit Spam verwijderd. Als je denkt dat e-mails per ongeluk naar Spam worden gestuurd, kun je lezen hoe je e-mails uit Spam kunt verwijderen.
De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mailadressen die door verschillende spammers wordt gebruikt. Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd.
Spamfilters controleren en filteren alle inkomende e-mails en controleren elke e-mail aan de hand van een lange lijst met criteria. Elke keer dat een e-mail verstuurd wordt zal de e-mailserver van de ontvangende partij de lijst met criteria's langsgaan, krijgt de e-mail strafpunten of juist bonuspunten.
Een spamfilter is een computerprogramma dat e-mailberichten analyseert en bepaalt of er sprake is van spam. Spamfilters worden ingezet om de overlast van ongewenste e-mail te verminderen. Waneer het filter een spambericht detecteert, wordt er actie ondernomen.
Je e-mailonderwerp bevat spamgevoelige woorden, zoals 'unieke kans', 'gratis' of 'goedkoop'. Ook als je veel hoofdletters, uitroeptekens en kleur gebruikt kan dit in je nadeel werken. Je e-mailadres. Als het e-mailadres waar je vanuit verzendt te algemeen is, kan het zijn dat de filter jouw e-mail tegenhoudt.
Spamgevoelige woorden
Een spamfilter scant de inhoud en onderwerp van een e-mail op woorden die met spam worden geassocieerd (e.g. 'win' of 'gratis'). Ook het gebruik van teveel hoofdletters, uitroeptekens en onnodige spaties wil je vermijden.
Verbeter ons spamfilter
Soms maakt het KPN spamfilter een foutje. In dat geval ontvang je een spambericht in je Postvak IN of belandt een e-mail die je wél wilt ontvangen in je spammap. Je helpt ons spam aan te pakken door deze fouten door te geven.
Een afzender blokkeren
Wanneer u berichten van een bepaald persoon niet langer wilt zien, kunt u de afzender blokkeren. Klik met de rechtermuisknop op een bericht van de afzender die u wilt blokkeren, en klik vervolgens op Ongewenste e-mail > Afzender blokkeren.
Meld je af en meld ongewenste reclame
Verzenders van reclame zijn volgens de Nederlandse Reclame Code (NRC) verplicht deze afmeldmogelijkheid te bieden. Biedt de afzender je deze mogelijkheid niet of blijft een webwinkel je bestoken met ongewenste reclame, dan kun je een klacht indienen* bij de Stichting Reclame Code.
Naast gewone spamfilters bestaan er ook externe spamfilters. Een externe spamfilter heeft geen softwareinstallatie nodig en werkt op DNS-niveau. Door de MX-records aan te passen wordt de e-mail eerst langs het externe spamfilter gestuurd en "schoongemaakt".
Ongewenste e-mail wordt 30 dagen bewaard voordat deze automatisch wordt verwijderd. Als u de verwijderde berichten niet ziet die u wilt herstellen, zijn ze waarschijnlijk definitief verwijderd uit de map Verwijderde Items of de map Ongewenste E-mail.
Als u in outlook aan de linkerkant kijkt ziet u een aantal opties om aan te klikken, zoals in Postvak IN, Concepten enz. Als u verder in dat rijtje kijkt ziet u ook ongewenste e-mail/junk e-mail. Dat word ook wel spam map genoemd.
Spam e-mails zijn alle ongevraagde en ongewenste e-mails die je ontvangt zonder dat je je ergens voor hebt aangemeld. Vaak herken je ze aan onbekende afzenders en/of rare aanbiedingen. Net zoals phishing is spam email ongewenst.