Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Sloten goed bevestigen
Het beste kun je het slot door het voorwiel én het frame halen en dan ergens aan vastmaken. Het voorwiel is er vaak makkelijk af te halen. Fietsendieven vernielen het slot vaak laag bij de grond. Bevestig het slot daarom zo hoog mogelijk.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
De Nationale Politie registreerde vorig jaar 22.593 aangiftes van een gestolen e-bike. Dat is een kwart meer dan in 2020 en driekwart meer dan in 2019. Dat stelt de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) op basis van politiecijfers. In de meeste gevallen werden de elektrische fietsen op straat meegenomen.
Fietsfabrikant Sparta brengt vanaf eind januari 10.000 e-bikes op de markt met een gps-zender. Via een app kan de eigenaar zien waar zijn fiets is. Bij diefstal of vermissing meld je dit via de app. Vervolgens wordt de fiets opgespoord en teruggehaald.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen. Beide typen insteeksloten hebben niet zelf een slotmechanisme, maar 'liften mee' op het mechanisme van het ringslot. Een insteekslot heeft u - net als het ringslot zelf - altijd bij de hand.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Er is een aantal mogelijkheden om je fiets beter te beveiligen, naast het op slot zetten met tenminste twee sloten. Maak je fiets bijvoorbeeld altijd vast aan een verkeerspaal, fietsenrek of aan iets anders wat stevig in de grond staat. Zo kunnen de dieven je fietsen niet zomaar optillen en wegdragen.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Het is aan te raden om naast een ringslot, een tweede (of zelfs derde) slot van goede kwaliteit te gebruiken. U heeft een slot nodig dat niet zomaar los te maken of door te knippen is. In het algemeen geldt dat kettingsloten als de veiligste sloten worden gezien maar ook beugelsloten bieden goede beveiliging.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
De Gazelle Connect fiets is een elektrische fiets met GPS protectie. Hiermee kan bij diefstal achterhaald worden waar jouw fiets zich bevindt. Neemt iemand jouw fiets mee, dan komt het opsporingsteam, na melding via de Connect app, direct in actie zodat jij zo snel mogelijk je fiets terugkrijgt. Wel zo fijn.
Een op je fiets bevestigde gps-zender is verbonden met een simkaart, zoals bijvoorbeeld in je telefoon, die de locatie doorgeeft aan je smartphone. In sommige gevallen kun je op een app zien waar je fiets is én waar die heen gaat, bij andere moet je dat overlaten aan de leverancier van het track-and-tracesysteem.
GPS-ontvanger
Deze apparaatjes zijn compact, waterdicht en kunnen tegen schokken. Bij de betere fietsenzaak is voldoende keuze uit diverse modellen en prijsklassen. Deze GPS-ontvangers kunnen naast uw route en positie vaak ook andere nuttige informatie bijhouden. Bijvoorbeeld hoogte, hartslag en trapfrequentie.