Hoe voer je een goed adviesgesprek?

Het feitelijke adviesgesprek bestaat uit vier fasen: de voorbereiding, de inleiding, de kern en de afronding. Een eventuele vijfde fase kan na het werkelijke gesprek plaatshebben. We spreken in die fase wel van een informeel nagesprek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op niow.nl

Hoe doe je een adviesgesprek?

10 tips voor het adviesgesprek op afstand
  1. Vraag vooraf documenten op. ...
  2. Worstel door de onwennigheid. ...
  3. Stem af: videobellen of alleen audio? ...
  4. Maak efficiënt gebruik van de tijd. ...
  5. Neem de regie. ...
  6. Notuleer en leg vast. ...
  7. Benut de flexibiliteit. ...
  8. Nazorg: vat samen en mail.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kop-munt.nl

Wat is belangrijk bij een adviesgesprek?

In het adviesgesprek moet jij advies krijgen dat past bij jouw persoonlijke situatie en specifieke behoefte. De adviseur moet weten welk doel je hebt, wat je financiële positie is, welke risico's je wilt nemen en welke kennis en ervaring je hebt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op afm.nl

Wat zijn de 4 fasen in een gesprek?

Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thomasencharles.nl

Wat betekent het participatie adviesgesprek?

Participatie betekent een actieve deelname aan besluitvormingsprocessen. Je kunt kiezen voor participatie bij het opstellen van een plan of nieuw beleid. Inwoners en partners worden dan gevraagd mee te denken en te praten. Wij verstaan onder participatie het gesprek als organisatie met inwoners en/of partners.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sir.nl

De structuur van een goed adviesgesprek

25 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de gesprekstechnieken?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Welke Gespreksmodellen zijn er?

Gespreksmodellen
  • Beoordelingsgesprek. Tijdens een beoordelingsgesprek wordt het functioneren van een werknemer besproken over een recente periode. ...
  • Correctiegesprek. ...
  • Conflicthanteringsgesprek. ...
  • Delegeringsgesprek. ...
  • Functioneringsgesprek. ...
  • Interview. ...
  • Onderhandeling. ...
  • Presentatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrieretijger.nl

Hoe breng je structuur aan in een gesprek?

Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rug.nl

Wat zijn gesprekstechnieken in de zorg?

Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knowledgemonk.nl

Wat is een inleidend gesprek?

De medewerker van de Belastingdienst zal u tijdens een inleidend gesprek vragen stellen over uw onderneming en over de administratie. Het is van belang om bij dit gesprek aan te geven wie voor de medewerker van de Belastingdienst de gesprekspartner c.q. de contactpersoon is gedurende het onderzoek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bdo.nl

Wat is adviesvaardigheden?

Bij het ontwikkelen van je adviesvaardigheden leer je onderbouwd advies uitbrengen. Door het advies helder en duidelijk te formuleren en professioneel te onderbouwen leer je interne en externe stakeholders te overtuigen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zuydprofessional.nl

Wat is het doel van motiverende gespreksvoering?

De kracht waarmee iemand zelf voor verandering pleit, is sterk voorspellend voor gedragsverandering. Professionals die motiverende gespreksvoering praktiseren, lokken meer verandertaal en minder weerstand uit bij cliënten, vergeleken met meer directieve of confronterende gespreksstijlen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op movisie.nl

Wat is de wet van Maier?

Om het effect van een advies uit te drukken, wordt vaak gebruikgemaakt van de Wet van Maier: E = K x A, waarbij de K voor kwaliteit en de A voor acceptatie staat (en de E vanzelfsprekend voor effect).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op intermediair.nl

Wat is weerstand in een gesprek?

Weerstand in gesprekken is het al dan niet uitgesproken verzet dat je ervaart wanneer er druk op de gesprekspartner wordt uitgeoefend. In veel gevallen is de weerstand niet gericht op de inhoud van wat besproken wordt maar wel op de context waarin het gesprek plaats vindt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op communicatietraining.nl

Wat is een participatie model?

Participatiemodel. In het participatiemodel - de naam zegt het al - trek je samen op met je gesprekspartner. Sterker nog: de inbreng van de gesprekspartner staat centraal en jouw rol bestaat uit stimuleren en structureren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leren.nl

Wat moet je niet doen in een gesprek?

Extra: zinnen die je beter kunt vermijden in een moeilijk gesprek
  1. Ga er niet vanuit dat je standpunt duidelijk is. ...
  2. Niet overdrijven. ...
  3. Vertel niet wat de ander zou moeten doen. ...
  4. Jouw gevoelens zijn niet de schuld van de ander. ...
  5. Laat de integriteit van de ander intact. ...
  6. Zeg niet: 'het is niet persoonlijk hoor'

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Wat zijn goede gespreksvaardigheden?

Die technieken helpen bijvoorbeeld om je boodschap helder over te brengen, de ander zich gehoord te laten voelen en om waar mogelijk anderen te overtuigen. Voorbeelden van gespreksvaardigheden zijn luisteren, constructieve feedback geven en omgaan met weerstand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Hoe pak je de regie in een gesprek?

Zo pak jij de regie in een gesprek!
  1. Luisteren. Eén van de belangrijkste dingen in een gesprek is luisteren. ...
  2. Samenvatten. Als je haast hebt herken je misschien de neiging wel om iemand te onderbreken en je vraag in het gesprek te slingeren. ...
  3. Actie, actie, actie! ...
  4. Lekker effectief.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op andsmile.nl

Wat is belangrijk in een gesprek?

De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op waardigheidentrots.nl

Hoe neutraal reageren?

Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Hoe breek je een gesprek open?

Hoe onderbreek je een gesprek op een slimme manier?
  1. Stel een vraag. Stel je gesprekspartner een vraag, het liefst een gesloten vraag. ...
  2. Ja, en... Iedereen kent de ''Ja, maar''. ...
  3. Vraag toestemming. Vraag of je jouw gesprekspartner mag onderbreken. ...
  4. Instemmen. Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op learnit.nl

Wat is een correctiegesprek?

Een correctiegesprek is een eenrichtingsgesprek tussen werkgever en medewerker. Een dergelijk gesprek, ook wel aangeduid met de term disciplinegesprek, wordt gevoerd wanneer een medewerker in de ogen van de werkgever een bepaalde grens overschreden heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op werkgeverslijn.nl

Hoe voer je een motiverend gesprek?

Motiverende gespreksvoering werkt op basis van vier principes:
  1. Empathie. Als leidende gesprekspartner moet je je oprecht inleven in de persoon die zijn gedrag wil aanpassen. ...
  2. Ontwikkelen van discrepantie. ...
  3. Acceptatie. ...
  4. Ondersteunen van eigen effectiviteit. ...
  5. Open vragen. ...
  6. Reflecteren. ...
  7. Complimenteren van verandering. ...
  8. Samenvatten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bizziphone.com

Hoe kan je een cliënt motiveren?

Vier principes
  1. Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  2. Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ...
  3. Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe vat je goed samen in een gesprek?

Vaste stappen in een gesprek
  • Bedenk van tevoren wat je met het gesprek wilt bereiken en bedenk bij elk doel de juiste vraag.
  • Begin het stellen van vragen altijd met een korte neutraal geformuleerde open vraag.
  • Houd je mond als de ander aan het praten is.
  • Vraag door op onduidelijkheden.
  • Vat samen wat er is gezegd en.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrieretijger.nl

Populaire vragen