Hoe duurzaam is een e-bike? Onderzoek naar de uitstoot in de levenscyclus van een elektrische fiets laat zien dat deze meer dan twee keer zoveel CO2 uitstoot als een normale fiets. Dat verschil zit hem vooral in de elektromotor en in de batterij.
Als je voor de elektrische fiets kiest, dan stoot je per kilometer 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto. En ook 20 keer minder dan een elektrische auto. Een flinke besparing dus. Een elektrische fiets is bovendien veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.
Over het energieverbruik bestaat geen discussie: je verbrandt minder calorieën op een elektrische fiets dan op een gewone. Stel, je bent een persoon van 70 kg: Wanneer je 1 uur elektrisch fietst, verbrand je ongeveer 330 calorieën minder dan op een gewone fiets, aan dezelfde snelheid.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
De grootste verschillen tussen e-bike en auto in klimaatimpact zitten echter in het gebruik. Kijkend naar het verbruik is de uitstoot van een elektrische fiets zo'n 3 tot 5 gram CO2-equivalent per kilometer, tegenover zo'n 100 gram CO2-equivalent van een elektrische auto.
Afschrijven van zakelijke fiets/e-bike
Als je fiets meer kost dan € 450,- (ex.btw) en dat zal bij een nieuwe e-bike/fiets altijd wel het geval zijn, dan moet je deze in 5 jaar gaan afschrijven. Voor starters geldt de willekeurige afschrijving, dan mag je de kosten in een keer afschrijven.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
In beweging blijven op de e-bike of gewone fiets is goed voor je lichaam, weerstand en mentale gezondheid. De frisse buitenlucht geeft je weer nieuwe energie, waar jij de rest van de dag profijt van hebt. Deze fietstochten kun je volgens het onderzoek het beste maken op een elektrische fiets.
“25 km per week fietsen is al voldoende om een positief effect op de gezondheid en calorieverbruik te hebben, dat is dus maar 2 keer 2,5 km per dag en de verplaatsing in de stad is meestal dat”, aldus VUB-professor Bas de Geus.
Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer. Over het algemeen is 300 Wh goed voor 35 tot 40 kilometer, bij een gemiddeld gebruik van de trapondersteuning. Dus fietst u op een dag 35 kilometer, dan kost u dat 0,10 eurocent.
Wat gebeurt er met afgedankte fietsaccu's? Stibat levert de accu's af bij een sorteerbedrijf.De kunststof of aluminiumkast die de fietsaccu omhult, gaat er daar af.
Oude fietsaccu is recyclebaar
De oude fietsaccu die jij inlevert, wordt gerecycled. De waardevolle metalen in de fietsaccu kunnen worden hergebruikt. Bijvoorbeeld koper voor nieuwe kranen, aluminium voor trappen en nikkel voor brilmonturen.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Je ingeruilde fiets mag je eerst weer mee naar huis nemen en blijven gebruiken. Wanneer één van onze e-bikebezorgers jouw nieuwe Stella-fiets thuis komt afleveren, dan wordt direct de oude fiets meegenomen. Zorg er wel voor dat je ook de accu, oplader en sleutels meegeeft.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
mét meetrappen is de maximale (voertuig)snelheid 45 km per uur. de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt. de fiets is voorzien van een achteruitkijkspiegel. een gele kentekenplaat.
Het is nog steeds mogelijk om te fietsen als de accu leeg is. Je fiets zal voorrang geven aan bepaalde functies om zo energie te besparen. Minder dan 5% accu lading: jouw fiets schakelt de motor uit, maar de lampen, versnellingen, Matrix Display en geluiden blijven werken.
Elke e-bike heeft een aandrijfmotor en een accu, toch verschilt het per fiets waar de motor en accu bevestigd zijn. De accu is in de meeste gevallen onder de bagagedrager geplaatst, dit zorgt er voor dat de fiets aan de achterkant wat zwaarder is.
Hoogwaardige remmen, zoals schijfremmen (standaard op een elektrische fiets), gaan wel tot 7.500 kilometer mee. De remblokjes moet je wel vaker vervangen, die hebben een levensduur van 2000 tot 3000 kilometer.
Vervangen van de fietsaccu
De prijs van een nieuwe accu varieert van €300 tot ruim €1200. Maar veel keus heb je niet: er past meestal maar 1 type accu op je e-bike. Fietswinkels hanteren vaak dezelfde prijs voor een type accu.