Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Tijdens het rijden valt de auto uit de versnelling. De bak schakelt automatisch, terwijl uw bak handgeschakeld is. De automaat schakelt wanneer dit helemaal niet nodig is. Na het schakelen schokt de auto een beetje.
Gaat schakelen moeizaam en moet u erg duwen om bijvoorbeeld van de ene versnelling naar de andere te gaan, dan kan het zijn dat de versnellingsbak kapot is. Een handgeschakelde versnellingsbak is immers gevoelig en deze slijt met gebruik. In leenauto's zien we dit symptoom erg vaak.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Het kan een teken zijn dat er te weinig olie in de versnellingsbak zit of dat er een verkeerde olie in zit. Het kan ook zijn dat het oliefilter is dichtgeslibd met slijpsel. Serieuzer wordt het als dit wijst op tanden van de tandwielen, lagers of het differentieel die versleten of beschadigd zijn.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren. Gebruik het volgende stappenplan om het niveau van de versnellingsbak te peilen en indien nodig bij te vullen.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Transmissie olie en versnellingsbakolie van € 9 tot € 30.
Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R. Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Als een auto niet meer in zijn versnelling gaat dan moet de remvloeistof waarschijnlijk vervangen worden. Remvloeistof vervangen kun je zelf doen door de remvloeistof leeg te laten lopen en bij te vullen met DOT4 remvloeistof. Een garage kan de remvloeistof ook vervangen, dit kost ongeveer 80 – 120 EUR.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Het nut van de zesde versnelling: zuiniger rijden
Bij hogere snelheden kan je zo het toerenaantal verlagen, en dus ook het verbruik. Rij je 120 km/u, dan zal de motor in zesde versnelling minder toeren maken dan in vijfde versnelling. Het verbruik van je auto zal in dat geval lager liggen.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Normaal gesproken kan een bak met zes versnellingen 380-400 Nm prima handelen voordat de bak gaat slippen. Maar door de schakeldruk wat te verhogen kunnen we probleemloos tot 480 Nm overbrengen.
Zonder het juiste onderhoud zullen er na verloop van tijd storingen ontstaan in uw automatische versnellingsbak. De automaat schakelt dan schokkerig, hij schakelt slecht of slipt bij het schakelen. Als er een storing in uw automaat optreedt, kan dit zeer nadelig zijn voor u en uw auto.