Als je kommagetallen vermenigvuldigt is de uitkomst ook een kommagetal. De som van het aantal cijfers achter de komma is het totaal aantal cijfers achter de komma van de getallen die je vermenigvuldigt. Bijvoorbeeld de uitkomst van 3,12 · 0,4 krijgt 3 getallen achter de komma.
Je vermenigvuldigt beide termen met elkaar.
De bekendste keersommen zijn natuurlijk de maaltafels, zoals 3 x 7. 3 x 7 is een kleine keersom. Via hoofdrekenen kan je deze keersom normaal gezien oplossen en doorheen de basisschool leer je ze automatiseren.
Bij cijferend vermenigvuldigen noteer je de getallen onder elkaar. Honderdtallen, tientallen en eenheden noteer je boven de getallen. Vermenigvuldig eerst de eenheden met elkaar. Daarna vermenigvuldig je de eenheid met het tiental.
Kommagetallen vermenigvuldigen met 10, 100, 1000
Bij de sommen waarbij het kommagetal vermenigvuldigd mag worden met 100, gaat de komma 2 plaatsen naar rechts. 100 x 0,349 = 034,9 = 34,9. Ook omgekeerd is dit hetzelfde antwoord: 0,349 x 100 = 34,9.
Een kommagetal is geen heel getal, maar een gebroken getal. Of anders gezegd, een kommagetal is een getal met één of meer cijfers achter de komma.De cijfers na de komma heten decimalen. Een kommagetal wordt daarom ook wel een decimaal getal genoemd.
Kommagetallen worden ook wel decimale getallen genoemd. 4 is dus geen decimaal getal, maar 4,2 wel. De cijfers achter de komma noem je decimalen. 7,21 is een getal met 2 cijfers achter de komma, dit is dus een getal met 2 decimalen.
Om een decimaal getal in een breuk om te zetten, moeten we de decimalen boven hun plaatswaarde zetten. Bijvoorbeeld: in 0,6 staat er een zes op de plaats van de tienden, dus zetten we de 6 boven de 10 om de gelijkwaardige breuk te maken, 6/10. Eventueel vereenvoudigen we de breuk.
Benoemde kommagetallen zijn kommagetallen waar de maat bij staat, zoals kg, liter of euro. Bij onbenoemde kommagetallen staat dat er niet bij. De uitspraak van die getallen is met tienden en hondersten. Dus 1,25 wordt uitgesproken als 1 en 25 hondersten.
Een keersom is het vermenigvuldigen van getallen
In plaats van een '+' of '-' staat er nu ineens een 'x' tussen de getallen. Je kind leert dat dit symbool betekent dat hij de twee getallen keer elkaar moet doen. Dit noemen we ook wel vermenigvuldigen. Een voorbeeld van een keersom is 3 x 5.
Het vermenigvuldigen van twee getallen is een rekenkundige bewerking dat hetzelfde resultaat oplevert als wanneer je eenzelfde getal herhaald optelt. Zo is de uitkomst van 3x7 hetzelfde als 7+7+7.
2/5 deel is 40% en is ook 0,40. (De nullen achteraan een kommagetal mag je weglaten. Je kunt de 0,10 en 0,40 dus ook veranderen in 0,1 en 0,4.
Breuk naar kommagetal: 1/5 = 0,2.
Een getal met twee decimalen is ieder willekeurig getal waarbij twee cijfers achter de komma staan. Eventuele volgende nullen veranderen de waarde van het getal niet (2,50 is evenveel als 2,5), maar het aantal decimalen is vaak wel een indicatie van de nauwkeurigheid van het getal, ofwel de mate van afronding.
Je bespreekt wat tienden en honderdsten zijn. Een tiende schrijf je als 0,1 en past 10 keer in 1,0. Een honderdste schrijf je als 0,01 en past 100 keer in 1,0.
Het getal π komt voor in veel verschillende formules binnen de wiskunde en natuurkunde. Het is een irrationaal getal, wat inhoudt dat het niet exact als een breuk kan worden geschreven. Het betekent ook dat het een oneindig aantal decimalen heeft, zonder repetitieve gedeelten.
Eerst schrijf je de deler links op. Vervolgens schrijf je het te delen getal rechts er van op met een schuine streep ertussen. Achter de andere schuine streep zet je het antwoord. Laat zien dat je bij kommagetallen eerst de komma's wegwerkt voordat je de som cijferend delend gaat uitrekenen.
Het eerste getal achter de komma, staat op de plek van de tienden. De 2 stelt dus 2 tienden voor. Je weet wel, de breuk 2/10.
Als je wilt afronden op n decimalen, moet je kijken naar het eerstvolgende decimaal (n + 1). Als dit getal een 4 of lager is, rond je af naar beneden.Als dit getal een 5 of hoger is, rond je af naar boven.
Maar waarom is 0 dan zo belangrijk in de wiskunde, in de ICT, etc? Het getal 0: het is zowel wel/niet positief als negatief, je kan er niet door delen, vermenigvuldigen met 0 levert ook niets op. Eigenlijk is het dus een zinloos getal.
Het getal 0 heeft een aantal unieke eigenschappen: vermenigvuldigen met nul geeft altijd nul; delen door nul is niet toegestaan en ook allerlei andere rekenkundige bewerkingen zijn niet gedefinieerd voor het getal 0.
Een vermenigvuldiging heet in de wiskunde een product. Als we gaan kijken naar de vermenigvuldiging van 4 met 5, dan noemen we 4 en 5 de factoren. Een deling heet in de wiskunde een quotiënt.
7 ÷ 8 of 7/8 =. 875 Ik zet nog wel een 0 voor de komma zodat duidelijk is waar de punt achter de komma staat 0.875. En we zijn klaar.