Als je een appartement verkoopt, moet je met een aantal zaken rekening houden. Denk aan de splitsingsakte, het splitsingsreglement, eventueel het huishoudelijk reglement en het verplichte lidmaatschap van de Vereniging van Eigenaars (VvE). De genoemde stukken moet je aan de kopers geven.
Bij een verkoop uit de hand stelt de eigenaar van een onroerend goed zijn eigendom te koop aan een vraagprijs, die hij vooraf heeft bepaald. Hij maakt publiciteit voor de verkoop via de krant, via een notaris of een makelaar. Zodra een koper opdaagt wordt een verkoopsovereenkomst opgesteld tussen verkoper en koper.
Kosten koper betekent dat alle extra kosten, zoals bijvoorbeeld de notariskosten, door de koper betaald worden. Deze kosten komen bovenop de koopsom, in dit voorbeeld €252.500,-. En omdat de koper betaalt, kiest de koper de notaris.
Wanneer je een woning met overwaarde verkoopt, hoef je over de overwaarde op je huis geen belasting te betalen. Dat geldt ook als je met de overwaarde een verbouwing of verduurzaming financiert. Wel komen belastingen mogelijk om de hoek kijken als je het geld op je spaarrekening laat staan of ermee gaat beleggen.
7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen.
Een huis kan niet verkocht worden zonder tussenkomst van een notaris. De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen. Daarna zorgt hij voor inschrijving van de akten in de openbare registers. De koper van een huis heeft het recht zijn notaris aan te wijzen.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris.
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning.Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
Notarissen dienen een objectief standpunt in te nemen en zorgen louter voor een juridisch evenwicht tusssen beide partijen. Verkopen via een notaris is dus perfect mogelijk, maar heeft niet tot gevolg dat u sneller verkoopt of aan de best mogelijke prijs zal verkopen.
Door het inschakelen van een goede makelaar en het toepassen van de meest succesvolle verkoopstrategie voor uw specifieke woning, zal uw huis, appartement of grond verkocht worden aan een hogere prijs dan wanneer u dat zelf probeert. Een goede makelaar kost u dan ook geen geld, maar brengt geld op !
Bij de meeste notarissen kan je namelijk van 1 tot 3 dagen uitgaan, al kan dit enorm variëren per situatie en notaris.
De eindinspectie is belangrijk, omdat het dan voor beide partijen duidelijk is hoe de staat van de woning is op het moment van de overdracht. Het is gebruikelijk dat de eindinspectie vlak voor de afspraak bij de notaris wordt uitgevoerd. De koper, verkoper en de makelaar zijn bij de eindinspectie aanwezig.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Zolang er geen koopcontract is getekend, mag de verkoper zich bedenken. Wordt er meer geboden, dan mag de koper de woning aan deze persoon verkopen. Zelfs als er al mondeling akkoord is gegeven. Het komt niet vaak voor, maar ook de verkoper kan een bedenktermijn in het voorlopig koopcontract laten vastleggen.
Eigen geld is het geld dat je zelf tot je beschikking hebt om te investeren in je nieuwe woning. Onder eigen geld of eigen middelen kan worden verstaan: spaargeld of de overwaarde afkomstig uit de verkoop van je vorige woning.
Grondslag sparen & beleggen: € 200.000,- -/- € 50.000,- = € 150.000,- Rendementspercentage: € 5.700,- / € 200.000,- = 2,85% Voordeel uit sparen en beleggen: 2,85% * € 150.000,- = € 4.275,- Te betalen belasting in box 3: € 4.275,- x 31% = € 1.325,-
Hoeveel belasting betaal je over 100.000 euro spaargeld? Over een ton spaargeld betaal je dus belasting over het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt. Voor alleenstaanden is dit 100.000 – 57.000 = 43.000.