De fiets mag maximaal 40 cm uitsteken. De fietsendrager en auto mogen samen niet breder zijn dan 255 cm en de fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.
“indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd”. Hiermee is het duidelijk dat u een fietsendrager alleen mag gebruiken voor het vervoer van fietsen.
Lading mag niet vóór de vrachtauto of aanhangwagen uitsteken. Aan de achterzijde mag lading niet meer dan 1 meter uitsteken, maar nooit meer dan 5 meter achter het hart van de achterste as.
De Bike Buddie is een beschermingssysteem dat kan worden gebruikt bij het vastzetten van een fiets op een fietsendrager. Zonder Bike Buddie gaat dit niet altijd krasloos, zeker niet als meerdere fietsen tegen elkaar aan gezet moeten worden. De Bike Buddie biedt dan uitkomst.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.
De fietsendrager zelf valt in principe onder de dekking van de autoverzekering, maar dit verschilt per verzekering. De drager kan immers beschadigd raken of gestolen worden. En gaat u de grens over met de fietsendrager, informeer u dan van tevoren wat de regels zijn. In elk land zijn er weer andere regels.
De lading mag aan de achterzijde niet meer dan de helft van de lengte van het voertuig uitsteken, met een maximum van vijf meter vanaf het hart van de achteras. Steekt de lading aan de achterzijde meer dan één meter uit, dan moet deze worden voorzien van een markeringsbord.
De Wegcode stelt immers dat binnen de bebouwde kom bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand moeten houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser. Buiten de bebouwde kom bedraagt die afstand zelfs 1,50 meter.
Wanneer je spullen op het dak van je auto wilt vervoeren, dan mogen deze aan de voorkant uitsteken. Hierbij geldt de regel: De losse lange onderdelen mogen niet meer dan 3,5 meter voor het stuurwiel uitsteken. Hier hoor je ook weer een markeringsbord aan te hangen.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
De veiligste en makkelijkste manier om je elektrische fiets te vervoeren is met de fietsendrager. Deze monteer je op de trekhaak van de auto. Schaf wel een speciale e-bike fietsendrager aan. aangezien de meeste elektrische fietsen zwaar zijn, zijn niet alle gewone fietsendragers geschikt.
Een fietsendrager is geen aanhanger, in de basis gelden dus dezelfde regels als voor een auto zonder drager. Toch zijn er een paar verkeersregels waarmee je wel rekening moet houden.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Een fietsendrager heeft meestal verstelbare houders waarop de wielen rusten, en voor de wielen zelf zijn er strak te trekken wielriemen. Eveneens elementair is dat de fiets of elektrische fiets op de drager beveiligd is tegen diefstal.
Een elektische auto mag niet trekken maar wel dragen. Daarom zijn er speciale trekhaken ontwikkeld voor elektrische voertuigen waar wel een fietsendrager op past maar bijvoorbeeld geen aanhanger.