Middelgrote privé vliegtuigen bieden meer luxe, comfort, snelheid en service, en hebben ruimte voor maximaal 12 passagiers met een bereik van 9.250 kilometer.
De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Voor het huren van een vliegtuig kunt u bij Global Aviation terecht voor kleine privéjets zoals een 4-persoons Cessna Citation Mustang tot een heuse Boeing 737. De kosten hiervan beginnen rond de € 5.800,- waarmee u bijvoorbeeld één dag met 4 passagiers van Rotterdam naar Londen en vice versa kunt reizen.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 22,000 privéjets in gebruik. Zoals je zou verwachten, zijn de meeste van deze vliegtuigen echter gevestigd in de Verenigde Staten.
Het beste antwoord
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Reacties. Hangt er van af van waar je wil vertrekken en waar je naar toe wilt vliegen. Een vlieguur 747 kost ongeveer €20.000,-, maar daar komen de belastingen van de luchthavens en zo nog bij.
Wat is de maximum reikwijdte van een sportvliegtuig? Neem hiervoor bijvoorbeeld ook die van een Cessna 172 Skyhawk. Dit vliegtuig heeft een maximale reikwijdte van maar liefst 1250 kilometer!
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
De 747 is een slokop vergeleken met moderne vliegtuigen
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Een eigen vliegtuig kost redelijk wat slijk. Voor een doordeweekse nieuwe vierzitter betaal je al snel 250.000 euro, en dan niet eens gek gaan doen met opties. Geen haalbare kaart en het blijft voor de meesten dan ook bij een droom.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
De Dassault Falcon 900EX heeft een geschatte charterprijs per uur van $ 8500, met een nieuwe catalogusprijs van $ 39 miljoen op het moment van fabricage.
Een 25-uurs jetcard voor een Citation Latitude kost bij NetJets ongeveer $250.000, plus FET en eventuele brandstoftoeslagen.
Spelers zoals Christiano Ronaldo, Lionel Messi, Zlatan Ibrahimovic en Neymar hebben een eigen privéjet. Ze kunnen deze privéjet gebruiken wanneer ze dat nodig achten. Zo kocht Christiano Ronaldo onlangs een Gulfstream G650 voor € 60 miljoen.
Luchthavenstress, het is iets waar Max Verstappen geen last van heeft. Want sinds eind 2020 is de Nederlander de eigenaar van een privéjet: een Falcon 900EX. Hij kocht het toestel over van Virgin-baas en miljardair Richard Branson, die het op zijn beurt ook al tweedehands had aangeworven.