De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
BMW i3 laadkosten
De BMW i3 94 Ah kan volledig worden opgeladen voor €6,60. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage. Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700.
Het energieverbuik van de BMW i3 is ongeveer 16,5 kWh/100km. Ter vergelijking: dit energieverbruik komt overeen met een brandstofverbruik van 1.9 l/100km bij een traditionele benzineauto.
Occasions zijn te vinden vanaf grofweg 20.000 euro tot bijna 40.000 euro. Sinds 2018 levert BMW de 120 Ah met 37,9 kWh. Vroege exemplaren van de 120 Ah zijn te vinden vanaf prijzen net boven de 30.000 euro.
Reacties van eigenaren. Ervaring met BMW i3 iPerf 94Ah 33kWh: Bijzonder lekkere EV: comfortabel, pittig, stil en betrouwbaar. Ik rij er echter vrij rustig mee, zeg net iets onder de 100 kmpu op de snelweg, maar voor mij is het hoofdzakelijk een stadsauto, die ik soms voor werk gebruik.
Over veiligheid gesproken: de BMW i3 scoorde in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Opmerkelijk omdat er ook elektrische auto's zijn die wel de 5 sterren halen.
Zo zit het met de BMW i3
BMW biedt eveneens een garantie van 8 jaar op de batterij en net als Nissan met een maximale kilometrage van 160.000.
De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De laadtijd voor de BMW i3 varieert tussen de 6 en 8 uur, afhankelijk van hoe groot uw accupakket is. De BMW i3 is er met de volgende accupakketten: 22 kWh uitvoering. 33 kWh uitvoering.
De i3s is een stukje krachtiger. Deze versie krijgt 184 pk en 270 Nm. De standaardsprint is daarmee in 6,9 tellen achter de rug waar de reguliere versie er 7,3 seconden over doet. De normale i3 houdt bovendien op bij 150 km/u waar de “s” 160 km/u kan rijden.
Voor de i3 is geen trekhaak beschikbaar en constructief ook niet haalbaar. De Chevroltet Volt mag feitelijk niets trekken maar is een trekhaak wel mogelijk. Formeel echter met een maximaal toegestane kogeldruk van 52,5 kg.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
De range extender is een kleine brandstofmotor die een dynamo aandrijft. De dynamo zorgt ervoor dat de accu op peil blijft. Hierdoor kan je weer doorrijden, totdat de slechts 9 liter grote benzinetank leeg is. Als je weer tankt, kan je ook weer verder rijden.
Over het algemeen heeft de Z.E. 50-batterij een maximale actieradius van 395 km in de zomer en 250 km in de winter*.
De i3 is de eerste, volledig elektrisch aangedreven auto van BMW én het is een van de weinige elektrische compacte auto's met vijf deuren en een hoge instap en hoge zit. In- en uitstappen is hierdoor heel gemakkelijk, al geldt dat niet voor de achterinzittenden omdat de i3 kleine achterportieren heeft.
De nieuwe Fiat 500e heeft op papier een behoorlijk volwassen rijbereik. Dankzij het accupakket van 42 kWh heeft de nieuwe elektrische Fiat 500 een actieradius van 320 kilometer volgens de WLTP-rijcyclus. De laadaansluiting voldoet aan de CCS-standaard en je kunt hem aan de snellader laden met maximaal 85 kW.