In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd. De dief kan de auto kan dan openen en starten. Bekijk de video Jacht op de autodief van NPO.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
En een automobielvoorziening die aan populariteit wint, is het sleutelloze startsysteem (ook wel bekend als keyless go). Met deze functie kunt u de motor van uw auto starten zonder te zoeken naar een sleutel in uw zak of tas.
U hoeft de sleutel niet eens uit uw zak te halen, hij kan gewoon in uw tas of broekzak blijven zitten. Veel auto's hebben niet alleen keyless entry, maar ook keyless start/go. Om de auto te starten heeft u dan ook geen sleutel nodig, maar hoeft u alleen op een knop te drukken.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Hackers kunnen veel modellen Honda-auto's vanaf een afstandje ontgrendelen en starten. Dat hebben beveiligingsonderzoekers laten zien. Hackers kunnen de codes achterhalen die de zenders in Honda's autosleutels gebruiken om de deuren van de auto's van het merk te openen.
De auto openbreken zonder schade is namelijk ook mogelijk door de ruitenwisser van uw auto te gebruiken. Deze optie is vooral geschikt als de autodeur op een kiertje staat. Dan pakt u de ruitenwisser en stopt deze door de kier. De ruitenwisser biedt de mogelijkheid om de ontgrendelknop te ontgrendelen.
Je kan de sleutel en reservesleutel bijvoorbeeld bewaren in een metalen doosje. Op die manier wordt er geen signaal verzonden en valt deze dus niet te onderscheppen door criminelen. Het principe werkt als de kooi van Faraday, er kunnen geen signalen worden verzonden en je auto blijft dus veilig op slot.
Keyless Start of Keyless Go? Keyless entry is de afgelopen jaren doorontwikkeld en moderne auto's zijn binnenin de auto uitgerust met antennes die kunnen detecteren of de sleutel zich in de auto bevindt. Dit maakt dat je voor het starten van de auto de sleutel niet meer uit je tas of broekzak hoeft te halen.
Onder de planten- of bloembak worden vaak sleutels bewaard, dus dit is misschien niet slim om ook te doen. Slimmer is om je sleutel in de bloembak te leggen met de plant er bovenop in een plastic binnenpot. Zo kun je gewoon de plant optillen en de sleutel pakken als je hem nodig hebt.
in 2021. 45% van de gestolen personenauto's werd teruggevonden.
Volgens een nieuw rapport van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute is de kans dat een Tesla gestolen wordt zo'n 90 procent kleiner dan een gemiddelde auto. De Tesla Model S en X staan op de tweede en derde plaats in de lijst.
Of jouw auto verzekerd is voor diefstal(schade), hangt af van de dekking die je hebt gekozen. Een WA-verzekering dekt alleen de schade die je met jouw auto bij iemand anders veroorzaakt, dus geen diefstal. Bij een Beperkt Casco en All Risk verzekering is diefstal wel gedekt.