De verbranding van het gecomprimeerde mengsel gaat razendsnel. Sommige motoren halen tegenwoordig bijna 17.000 tpm, en dat betekent dat er in elke cilinder meer dan 140 verbrandingen per seconde plaatsvinden! Een verbranding duurt dan ook maar twee milliseconden.
Om een bougie om te werken zoals het hoort, moet de opening tussen de grond- en middenelektroden perfect gekalibreerd zijn. Door deze afstand aan te passen, ben je verdrietig om 'je bougies te laten gapen'. Met behulp van een voelermaat en het volgende advies, deze aanpassing is zeker iets wat je zelf kunt doen.
Als u geen vonk ziet kunt u controleren of er zekeringen kapot zijn, alle kabels aangesloten en niet beschadigd zijn en de bougies vervangen. Als er dan nog steeds geen vonk is, zijn er grote delen defect zoals de CDI, bobines of stator.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Voor het controleren van de bougies kijk je naar de metalen contacten. Deze moeten scherpe, rechte zijkanten hebben en overal even dikt zijn. Kijk naar de kleur van het ijzer. Als dit afwijkt van de kleur van de andere bougies, is dit een teken dat de verbranding in die cilinder anders is.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert.De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
De spanning op de bougie kan – afhankelijk van hoe modern de motor is, oplopen van tienduizend tot wel dertigduizend volt! Bij een gemiddeld toerental van 4.000 toeren per minuut moet de bougie dus zo'n 33 keer per seconde vonken. Bovendien moet het tijdstip waarop die vonk overspringt perfect getimed te zijn.
Het is over het algemeen niet aan te raden om door te rijden met een kapotte bougie. Ik zal je uitleggen waarom. Een kapotte bougie kan leiden tot motorproblemen, zoals een onregelmatige loop, haperingen tijdens het rijden en verminderde prestaties van de auto.
Gangbare standaard bougies gaan ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer mee. Moderne voertuigen halen ook kilometerstanden tot 60.000 kilometer. Het is het beste om deze elementen van hoge kwaliteit te kopen. U kunt dan zelfs kilometerstanden tot 100.000 kilometer behalen.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
Een bobine is een een transformator in het ontstekingssysteem van verbrandingsmotoren. Bobine is een Frans woord en betekent spoel of klos, en in Vlaanderen spreken ze ook wel van een bobijn. Een bougie genereert een vonk waardoor de ontsteking van brandstof kan geschieden.
U kunt de bobine doormeten wanneer u problemen ervaart met de werking van de motor. Herkent u een van de volgende symptomen, dan is het verstandig om de bobine te testen: Onregelmatig stationair draaien van de motor. Slecht starten van de motor.
Bekraste en kapotte bougies geven meestal aan dat er een vreemd voorwerp in uw motor zit. Ondertussen zijn gespleten of afgebroken bougie-isolatoren een teken van pre-ontploffing. Controleer op storingen in het ontstekingstijdstip, oververhitting van de motor, een defecte EGR-klep of een verstopte verbrandingskamer.
Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig. Een bobine zet de accuspanning (rond de 12 á 14,8 volt) om in deze hoogspanning.
Als je met de pen op de bovenkant van de bougie zit mag je met de andere pen nergens weerstand meten behalve op de elektrode. Meet je toch ergens anders weerstand, bijvoorbeeld op het schroefdraad van de bougie dan heb je ergens storing en is je bougie aan vervanging toe.
Na het indraaien moet u de bougies vastdraaien met de momentsleutel en een aanhaalmoment van 22 Nm. Zorg ervoor dat u het juiste aanhaalmoment hebt ingesteld.
Een bougie zorgt ervoor dat het brandstofmengsel ontbrandt. Een bougie wordt alleen gebruikt bij auto's die op benzine of LPG rijden. Elke cilinder in de motor van de auto is voorzien van een bougie. Een bougie bestaat uit twee onderdelen.
Het vervangen van uw bougies kunt u vaak zelf thuis in de garage. Denk er wel om dat u het juiste gereedschap, zoals aangegeven door de fabrikant, nodig hebt (verwijder en plaats enkel pluggen met een momentsleutel) en lees nauwgezet de onderstaande instructies.
Wanneer een bobine hapert, voorziet hij de bougie niet met voldoende spanning om te vonken. Dit veroorzaakt een ophoping van brandstof in de cilinder, met motorklop en ontstekingsfouten als gevolg.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden. Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het algemeen droog en geelachtig uit.
Vaak kan je aan de buitenkant niet zien dat een CDI defect is. Een defecte CDI kan nog steeds zorgen voor een vonk, maar vaak is deze te zwak of op een verkeerd moment. Om te weten of de CDI defect is, moet je beginnen bij de bron waar de vonk vandaan komt, namelijk de ontsteking.
Een bougie moet je duidelijk zien vonken, vonk moet mooi blauw zijn.... oranje achtige kleur is niet goed (te weinig spanning).
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.