Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je doelstellingen, platform en het soort bedrijf dat je hebt. Op de meeste platforms is 2 tot 3 keer per week een bericht plaatsen genoeg.In sommige niches of platforms is het echter normaal om elke dag zelfs 2 berichten per dag te plaatsen.
Het is belangrijk om te beginnen met het plaatsen van organische content, om zo het bereik te vergroten. Je moet als bedrijf proberen om 2 tot 3 keer per week te posten. Het is over het algemeen belangrijk om te posten tijdens de werkweek.
Hoe vaak je moet posten op Instagram is afhankelijk van de wens om het bereik en de betrokkenheid elke week te maximaliseren. Hun aanbevelingen zijn als volgt: Minder dan 1.000 volgers - 14 berichten per week, of twee berichten per dag.Tussen 1.000 en 250k volgers - 14 tot 20 posts per week voor het hoogste bereik.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Duidelijk is dat LinkedIn, in vergelijking met FB minder snel is. De optimale frequentie ligt hier op 1x per 2 à 3 dagen. Veel 'LinkedIn' experts adviseren iedere dag te posten, daarmee zou je dus 65% van de potentiële views mislopen!
Om je vraag meteen te beantwoorden: hoe vaker je post, hoe beter het is voor jouw restaurant, café of hotel. Wij houden met de Social Succesformule een minimum aantal posts van 7 per week aan, waarvan 5 reguliere posts of reels en 2 stories.
Op Instagram kun je het beste posten van maandag tot en met vrijdag. De beste dagen om te posten zijn dinsdag en woensdag. Op maandag kun je het beste rond 11:00u content plaatsen. Op dinsdag en woensdag is dit tussen 10:00u en 13:00u, en op donderdag en vrijdag tussen 10:00u en 11:00u.
Conclusie: Beste tijd om op Instagram te posten voor likes
Voor bedrijven is de beste tijd om te posten op Instagram voor likes tijdens de lunch (12 uur tot 13 uur) of na het werk (17 uur tot 18 uur).
De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd.
Wekelijks: 30 – 60 minuten om je social media content voor de komende week te plannen. Maandelijks: 1 – 2 uur om je video content te batchen of andere content te maken.
Het algoritme van Instagram wordt bepaald om de beste, meest relevante inhoud aan elke gebruiker te tonen elke keer dat ze hun Instagram feed bekijken. De vraag hierbij is: hoe bepaalt Instagram welke content aan die criteria voldoet? Dit is een vraag die veel influencers, marketeers en normale gebruikers stellen.
In 2023 gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media. Leuk om te weten: in 2019 waren dit er 13,3 miljoen, in 2022 13,5 miljoen en in 2021 13,7 miljoen. Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief op social media, een totaal van 114 minuten per dag. In 2020 waren dit nog gemiddeld 98 minuten per dag.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Niet alleen zijn alle accounts dus gegroeid in het aantal volgers, die volgers zijn ook een stuk actiever geworden. Hou je vast: dit zijn gemiddeld 460 likes en/of reacties per post! Ja, je leest het goed. 460 likes en/of reacties per post.
Zaterdagavond en zondagmiddag zijn populaire tijden voor Instagramgebruikers om likes, comments en shares uit te delen. Als organisatie valt er veel resultaat te behalen buiten kantooruren, en is het dus extra belangrijk om jouw Instagram-posts goed te verspreiden over de dagen.
Als we kijken naar de interactie per uur, zien we wel een duidelijke piek in de middag. Tussen 13 en 16 vindt overduidelijk de meeste interactie plaats op dit platform, vooral op weekdagen. Als we verder inzoomen op de piekmomenten, is dinsdagmiddag om 16 uur het beste moment om te Tweeten.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
Iedereen moet ten minste 13 jaar of ouder zijn om een Instagram-account te mogen maken (in sommige rechtsgebieden kan deze minimale leeftijdsgrens hoger liggen).
Je Instagram-bedrijfsaccount instellen
Ga naar je profiel en tik rechtsboven op . Tik op Instellingen en privacy en vervolgens op Accounttype en -tools en Overschakelen naar professioneel account. Kies een categorie die je bedrijf het beste beschrijft en selecteer Bedrijf.
Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt. Of via de kijkerslijst bij een Story en Reels.
Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories. Op deze manier staat er altijd een story online!