Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Ketting wax
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Gewoon los in een bakje in een niet al te vochtige ruimte. Zo doe ik het ook gewoon een een bakje van de chinees schoongemaakt maar nog niet gesmeerd. Meestal wel ingespoten met wat wd40. Ik wissel trouwens na elke rit is met powerlinks ook maar een paar minuten werk en geen overbodige luxe met alle modder etc.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Voor de verschillende type kettingolie geldt de volgende vuistregel: Hoe dikker de olie, hoe langer het aan de ketting blijft plakken zonder weggespoeld te worden. Hoe dunner de kettingolie, hoe minder vuil het aantrekt. Smeermiddelen verschillen daarom in consistentie, kruipvermogen en levensduur.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Fiets wassen met koud water
Afspoelen gaat het beste met een spons en veel water. Gebruik hiervoor in pekeltijd koud water. In warm water lost pekel op en dringt het met het water nog dieper in de onderdelen. Voorkom dat er water in kabels terecht komt.
De Bike7 Degrease fiets ontvetter is een zeer effectieve ontvetter die goed wordt beoordeeld. Hij werkt op Solventbasis en komt in een spuitbus. Met de Bike7 Degrease is het vet binnen de kortste keren verdwenen. Hij doet uitstekend zijn werk, reinigt grondig en je betaalt er een meer dan schappelijke prijs voor.