Wij adviseren u om de luchtfilters van uw airconditioning 4 keer per jaar te controleren en (indien nodig) schoon te maken. Het filter wordt bij het onderhoud aan uw airconditioning ook altijd gecontroleerd en gereinigd door de monteur.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Is onderhoud van airconditioning verplicht? Als je airco veel koelmiddel bevat ( +3 kg ), is een regelmatig onderhoud verplicht. Deze onderhoudsbeurten worden bijgehouden in een onderhoudsboekje en genoteerd op de buitenunit. Bij eventuele controles of voor verzekeringen zijn deze controles héél belangrijk.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Een aircosysteem is vrijwel onderhoudsarm. Toch is het goed om minimaal 2 keer per jaar een check uit te voeren. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt, is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt.
De kosten voor het vervangen van een interieurfilter zal gemiddeld tussen de 10 en 150 euro liggen. Qua arbeidsuren is het in de meest voorkomende gevallen maar een kleine ingreep. Daarnaast is het interieurfilter in de meeste gevallen ook gemakkelijk zelf te vervangen.
Als je de auto regulier onderhoud laat geven door de dealer, zal deze het luchtfilter volgens het voorgeschreven onderhoudsschema vervangen. Maar bij de meeste auto's kun je het ook makkelijk zelf doen. Voor een nieuw luchtfilter voor een doorsnee auto ben je gemiddeld € 45 kwijt.
Het interieurfilter zuivert de lucht die via de ventilatieopeningen je auto binnenkomt. Het filter zuivert dus de lucht die jij en je passagiers inademen. Er zijn twee soorten interieurfilters. De eerste bestaat uit een microvezelvlies dat stof, vuil en pollen uit de lucht filtert.
Bij een periodiek airco onderhoud controleert en reinigt de vakman in ieder geval de filters, de lekbak en de verdamper. Belangrijkste reden om deze onderdelen te reinigen, is het verwijderen van bacteriën en schimmels. Na het reinigen van deze onderdelen neemt de luchtkwaliteit dus weer toe.
Airco reinigen kosten
De kosten van het reinigen van de airco ligt gemiddeld rond de €30,-.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
Wanneer de warme lucht van een kamer in contact komt met de koude oppervlaktes van de verdamper van je airco-installatie, kan er zich condens vormen op de leidingen. Als er ook wat stof op ligt, ontstaat er een vochtige omgeving waarin bacteriën en schimmels kunnen woekeren.
Het airco-onderhoud duurt gemiddeld 60 minuten.
In het geval van de airco's tot 7 kW is het vulgewicht lager en daarmee toegestaan. Voor een vulling van boven de 150 gram gelden echter wel regels. De 0,1 kg per kW is een kleinere vulling dan bij gangbare koudemiddelen als R410A en R32.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.
Met de ramen open heb je meer luchtweerstand en dat kost brandstof. Met de airco aan moet de motor een extra toestel aandrijven en dat kost ook brandstof.