De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Wanneer de bougies niet goed werken. Slecht werkende en versleten bougies zetten extra druk op een bobine. Deze moet dan 'harder werken' om dezelfde vonk te creëren, waardoor hij eerder kapot zal gaan. Versleten bedrading, waardoor hetzelfde probleem ontstaat (overbelasting).
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Een bobine vervult als het ware de rol van transformator van het ontstekingssysteem: het zorgt voor hoogspanning die de bougie laat vonken. Bobines zitten in de cilinderkop op elke bougie gemonteerd en worden vaak erg heet. Soms zijn deze bobines samengebouwd tot een bobineblok.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Bobine-ontsteking:
De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad. Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Door deze primaire spoel wordt een stroom gestuurd van 3 tot 8 Ampère.
Rijd je in een moderne Opel Corsa dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Voor het controleren van de bougies kijk je naar de metalen contacten. Deze moeten scherpe, rechte zijkanten hebben en overal even dikt zijn. Kijk naar de kleur van het ijzer. Als dit afwijkt van de kleur van de andere bougies, is dit een teken dat de verbranding in die cilinder anders is.
Rijd je in een moderne Opel dan is de kans groot dat een bobine meer kost in vergelijking met oudere bobine's. De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
CDI. De CDI is een kleine "computer" die zorgt dat de vonk op het juiste tijdstip via de bougie in de cilinder wordt gestuurd. Als de CDI niet meer werkt zal de motor slecht of helemaal niet lopen. Vaak gaat een CDI kapot door de warmte die deze zelf genereert.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
je meet met de ohmmeter tussen de kern en de bougiekabel daar moet hij hoogohmig zijn dan is dat je secundaire spoel. en je meet tussen het kleine draadje en het metaal die waarde moet laagohmig zijn.