Om een 2-takt carburateur af te stellen, moet je eerst de luchtschroef en de stationairschroef terugdraaien naar hun basisinstellingen. Start de motor en laat deze opwarmen. Draai de stationairschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor net niet afslaat.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
De stand waarbij je scoot het hoogste toerental heeft is de juiste. Meet je geen verschil; dan laat je hem 1,5 slag open staan. Maakt je scoot nu teveel toeren stationair; regel dit dan weer bij met je stationair afstelschroef.
Carburateur en injectie; de juiste afstelling is belangrijk
Een carburateur kan met de hand worden afgesteld. Met schroeven worden het stationaire toerental en de hoeveelheid lucht geregeld. Een sproeier bepaalt de hoeveelheid brandstof.
Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden.
Lucht & Stationairschroeven. Wanneer je met je scooter veel in de stad rondrijdt, kun je niet de hele tijd vol gas geven. Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
Om de luchtschroef af te stellen, moet je de motor warm laten draaien en de scooter op de standaard stationair laten draaien. Draai de luchtschroef langzaam in de richting van de klok om de luchttoevoer te verminderen, of tegen de klok in om de luchttoevoer te vergroten.
Een te "Rijk" mengsel daarentegen, kan de motor smoren waardoor deze erg traag opneemt, de bougies sterk verontreinigen en/of leiden tot vermogensverlies. Als het mengsel gedurende een langere periode te rijk is kan dit de oliefilm op de cilinderwand wegspoelen.
Prijzen incl BTW: Stationair afstellen: 1 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 99,95,-. Tunen minimaal 2 uur, gerekend vanaf start werkzaamheden op locatie € 230,- Prijs inclusief: stationair, deel last en vol last. Op maat gemaakt calibratiemateriaal.
Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogelijk om volgas te geven. De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af. Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien.
Afslaan voor het verkeerslicht of afslaan tijdens het schakelen.Ook schokkerig rijden kan voor komen. Deze problemen kunnen we vaak herleiden naar de carburateur. Ook als de carburateur versleten is kunnen deze verschijnselen optreden.
Dat kan komen door krassen in de cilinder of versleten zuigerveren. Tussen de cilinderkop en de cilinder zit de koppakking, die zorgt er voor dat er geen lucht kan ontsnappen tussen de cilinder en cilinderkop. Als deze lek is verlies je druk, controleer dus of de cilinderkop goed vast zit en de pakking nog heel is.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
Bij 2-takt voertuigen, vaak kleinere motoren, is mengsmering noodzakelijk. Hierbij wordt smeerolie gemengd met brandstof. Het motorcarter kan niet gebruikt worden voor smering, omdat hier geen olie in kan. Het is daarom van belang om deze motorolie toe te voegen aan de brandstof.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten.Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Omdat carburateurs gemaakt zijn van een aluminiumlegering, een lichtmetaal, is Tickopur R33 de geschikte ultrasoon vloeistof voor de reiniging van carburateurs. Voor het reinigen van carburateurs moet u rekening houden met een reinigingstijd van circa 15 minuten.
Voor het reinigen van carburateurs zijn de kosten:
€ 72,50,- per stuk.€ 225,- voor een set van 4.€ 175,- voor een set van 3.€ 125,- voor een set van 2.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen.
Hoe warmer, hoe armer
Lucht zet uit bij warmte, er kunnen dus praktisch gezien minder luchtdeeltjes door de opening van je luchtfilter wat maakt dat je teveel brandstofdeeltjes hebt ten opzichte van luchtdeeltjes en dat resulteert in een te rijk mengsel.
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren en als oplos- en schoonmaakmiddel. Het bestaat uit lichtere destillatiefracties van aardolie met een lage viscositeit en betrekkelijk laag kooktraject.
Met behulp van een sproeier kan de verhouding benzine/lucht veranderd worden. Een grotere sproeier, betekent een groter gaatje waar benzine doorheen kan, betekent dat er meer benzine in het mengsel zit (rijker). Met behulp van een schuif of gasnaald kan de toevoer van het mengsel aan de motor geregeld worden.
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word. En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif. De naald op een van de middelste standen staan. Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier.
De afstelling van je carburateur is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je motorblok. Een te arme afstelling kan voor warmlopers / vastlopers zorgen en een te rijke afstelling zorgt voor minder vermogen, onverbrand mengsel in je uitlaat en een vette bougie.