Met de stelbout aan de handle stel je de vrije slag van de koppelingshandle af. Waarschijnlijk zit er op het blok ook nog een stelschroef (even de kabel volgen en dan vind je hem wel); hiermee kun je de koppeling zo afstellen dattie iets eerder aan begint te grijpen.
Om de slag aan te passen, draait u de afstelmoer of borgmoer los en beweegt u de afstelstang of -kabel omhoog of omlaag totdat u de gewenste slag bereikt . Omhoog bewegen vermindert de slag, terwijl omlaag bewegen deze vergroot. Nogmaals, u kunt meten met een liniaal of meetlint om te controleren of het naar wens is.
Als de koppeling pas heel hoog in het pedaal aangrijpt kan dat een indicatie zijn van een versleten koppelingsplaat. Bij een kabelbediende koppeling kan het ook een kwestie van verstellen zijn, óf een probleem met de ophanging van motor en versnellingsbak (motorsteunen) kan ook zorgen voor een andere aangrijpmoment.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Een goed functionerende koppeling zou een vloeiende en moeiteloze schakelervaring moeten bieden. Tijdens het rijden mag het schakelen tussen versnellingen niet haperen. Als je tijdens het schakelen merkt dat de versnellingen niet soepel in elkaar overgaan of als je weerstand voelt, kan dit duiden op slijtage.
Normaal gesproken zal het hydraulische systeem dit zelf aanpassen door de slijtage te compenseren. U kunt echter het aangrijppunt aanpassen als dit verkeerd is ingesteld . U kunt bijvoorbeeld de lengte van de duwstang aanpassen die het koppelingspedaal met de hoofdcilinder verbindt.
Er moeten aanpassingen worden gedaan. Als je geluk hebt, kan het ook zijn dat alleen de koppelingsplaten moeten worden afgesteld of, in sommige voertuigen, de kabel die van het pedaal naar de koppeling loopt, opnieuw moet worden aangespannen.
Methoden voor het afstellen van de koppelingsverbinding
Er zijn een paar verschillende methoden om de verbinding aan te passen. De eerste is om die stang zo aan te passen dat er tussen 1″ en 1-1/2″ speling in het pedaal zit . De tweede methode is om de verbinding te verlengen totdat er geen speling meer is, en deze dan ongeveer drie slagen terug te draaien.
De meest waarschijnlijke oorzaak is lucht in het koppelingssysteem. Heel vaak helpt het dan om het pedaal handmatig omhoog te trekken waarna de koppeling weer functioneert.
Alles wat minder is dan de juiste hoeveelheid speling (of speling) zal resulteren in slippen van de koppeling, omdat de drukgroep niet in staat zal zijn om zijn volledige druk op de frictieplaat uit te oefenen . Als u dit probleem niet verhelpt, zal dit snel leiden tot een doorgebrande frictieplaat en mogelijk een kapotte drukgroep.
Koppelingsplaat vervangen kosten
De totale nieuwe koppeling kosten variëren van € 300,- tot € 800,-, waarbij in sommige gevallen zelfs nog meer moet worden afgerekend. De belangrijkste onderdelen van het koppelingssysteem zijn de koppelingsplaten. Deze zorgen voor het daadwerkelijke koppelen en ontkoppelen van de auto.
Forumlid. speeds, koppeling kan je bij een hydraulische koppelingmechanisme niet afstellen. De hydraulische werking is al een stelmechanisme van zichzelf.
Probeer te ontkoppelen:
Door het koppelingspedaal meerdere keren stevig in te drukken en weer los te laten, kan de koppeling weer los komen. Soms kan een vastzittende koppeling loskomen door herhaaldelijk het pedaal in te drukken.
Is de koppeling van jouw auto aan vervanging toe, dan kun je dit merken aan de volgende signalen: De koppeling indrukken gaat zwaar;Je kunt minder goed schakelen;De auto rijdt pas weg als je de koppeling bijna helemaal omhoog gelaten hebt (een hoog aangrijpend koppelingspedaal);
Een koppeling is correct uitgelijnd als een rechte rand die over beide koppelingshelften parallel aan de as is gelegd, op alle punten rond de omtrek dezelfde afstand tot de as behoudt . Bovendien moet de axiale afstand tussen de koppelingshelften op alle punten rond de omtrek hetzelfde blijven.
Het aangrijppunt van de koppeling bevindt zich meestal wanneer de koppeling gedeeltelijk is samengedrukt – meestal ergens halverwege tussen volledig loslaten en volledig indrukken. Alle auto's zijn echter anders en sommige hebben een veel lager aangrijppunt dan normaal, terwijl andere een veel hoger aangrijppunt hebben.
Een koppelingspedaal moet veerkrachtig aanvoelen als het wordt ingedrukt . Als uw koppelingspedaal de druk van uw voet niet meer kan weerstaan, betekent dit dat het niet in perfecte staat is en gerepareerd moet worden.
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt.U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Een hoog aangrijpende koppeling is meestal een teken van (bijna) versleten koppelingsplaten, hetgeen erg snel is na pas 91000 km, maar niet onmogelijk bij veelvuldige mishandeling van de koppeling.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
Een handgeschakelde versnellingsbak kan sneller beschadigd raken door verkeerd schakelen dan een automaat. Als u de koppeling niet goed intrapt of te snel schakelt, riskeert u enorme schade aan de handgeschakelde versnellingsbak in uw auto.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.