Het 10 over Rood wordt gespeeld met de drie ballen op tafel. Zoals de naam al doet vermoeden speelt men elk te maken punt EERST via de rode bal en is het de bedoeling om in totaal 10 caramboles te maken. Het leukste is het om dit spel met een groepje te spelen. Men speelt allen met dezelfde witte, of gele bal.
Tien over rood
Met dezelfde speelbal probeert iedere speler een carambole te maken, met daarbij als eis dat eerst de rode biljartbal geraakt wordt. Wie het eerste het aantal afgesproken caramboles maakt stapt uit tot er nog maar één speler over is. Deze is dan ook de verliezer van het spel.
Trefbal als schoolsport
Een speler van team B gooit de bal over naar een teamgenoot. Kinderen die trefbal spelen. Deze variant wordt veel op scholen bij lichamelijke opvoeding gespeeld en wordt ook wel Tussen twee vuren genoemd.
In het spel is het doel om de cue ball zo te slaan dat deze de twee objectballen achter elkaar raakt, wat een carambole of biljart oplevert, wat één punt oplevert. In een variant van het spel genaamd driebandenbiljart moet de cue ball ook drie of meer keer een kussen of kussens raken om een carambole te voltooien.
De twee witte ballen worden op de hoogte van de benedenacquits (of op de 'afstootlijn') gelegd. Beide spelers stoten nagenoeg gelijk, ieder met een witte bal, naar de korte bovenband. De speler van wie de bal het dichtst bij de korte benedenband terechtkomt, mag kiezen wie de afstoot moet doen.
Tussen 4 vuren: er wordt een rechthoekig veld afgebakend dat in 2 wordt verdeeld. Er worden 2 gelijke teams gemaakt, met telkens 1 kapitein. De kapitein gaat buiten het veld staan bij het andere team. De teams proberen elkaar uit te schakelen door hen te raken met de bal.
Het spel wordt gespeeld in twee teams, die elk een eigen helft van het speelveld hebben. De partij die de bal heeft, probeert iemand van de andere partij te raken op het lichaam (niet op het hoofd). Hierbij mag de bal niet eerst de grond raken. Als deze persoon wordt geraakt, is hij af en wordt uit het spel gehaald.
Bij het drankspel hoger of lager is het de bedoeling dat de deler een kaart neerlegt en omstebeurt een persoon moet raden of de kaart hoger of lager is dan de kaart die neergelegd is. Wanneer je het fout raad, drink je! Zet dit voort totdat het hele pak kaarten op tafel ligt.
Als een speler zowel zijn laatste bal als de laatste bal van de tegenstander correct in één slag pot , wint de uitvoerende speler het spel. Er worden geen safeties of safety shots genoemd. Als een bal in de juiste pocket wordt gepot, moet de speler zijn slag voortzetten. Jump cues zijn niet toegestaan in One Pocket.
De zwarte bal met nummer 8 moet als laatste weg worden gespeeld wanneer een speler al zijn ballen heeft weggespeelt. Er word om beurten door de spelers gespeelt. De speler die aan de beurt is moet aangeven in welke bal hij in welke pocket gaat storen.
~ Eenmaal goed ontspannen leg je de keu in de boog van je duim en wijsvinger. Alleen die twee eerste vingers (duim en wijsvinger) zijn nodig om de keu vast te houden, de drie andere dienen als steun. De greep moet tegelijk licht en stevig zijn.
De bedoeling van libre biljart is om met de speelbal beide andere ballen te raken in één stootbeurt, binnen de geldende regels. Gebeurt dit dan is dat een carambole. De speler mag vervolgens nog een poging wagen. Indien een speler mist is de tegenstander aan de beurt.
Het biljart kent 4 vormen: carambole, driebanden, pool en snooker.
Alle ballen moeten voor de 8-ball gepot worden. De ballen worden opgelegd met de voorste bal op de footspot, de 8-ball in het midden en op de hoeken links en rechts een hele en een streep.
Tien seconden regel – geen enkele speler mag een bal langer dan 10 seconden vasthouden . Als ze dat toch doen, zijn ze uitgeschakeld. ALLE BALLEN MOETEN VOORUIT EN OVER DE DODE ZONE WORDEN GEGOOID.
Je gooit iemand af door de bal tegen de tegenstander aan te gooien. Als je eenmaal bent afgegooid, moet je in het achtervak gaan staan bij de tegenpartij. Vanaf het achtervak mag je ook proberen om spelers van de tegenpartij af te gooien.
De bal naar het andere team schoppen met de bedoeling om een lid van het andere team uit te krijgen. Een speler mag de Dodgeball alleen schoppen om deze naar een lid van zijn team te passen of om deze naar de tegenstander te passen . Meer richtlijnen zijn te vinden in de sectie "Outs and In's".
Op de bunker klimmen is verboden.
Verdeel de spelers in twee groepen. Er moet nu geprobeerd worden de bal 5 keer over te spelen (met de voet) naar mensen van de eigen groep. De deelnemers van de andere groep proberen het zelfde door eerst de bal van de andere groep te onderscheppen en daarna 5 keer over te gaan spelen.
Een leuke namiddag sport met MOEV.be in de sporthal van Merelbeke-Melle.
Stap 1: Verwijder de oude pomerans en zorg ervoor dat de keu schoon en vrij van lijmresten is. Stap 2: Plaats de nieuwe schuifpomerans en schuif de nieuwe pomerans voorzichtig over de top van de keu. Stap 3: Controleer de pasvorm en zorg ervoor dat de pomerans stevig en recht zit, zonder te wiebelen.
Houd uw keu parallel aan de tafel voor maximale controle.Versnel geleidelijk terwijl u de bal nadert . Stel u voor dat u uw arm door het water in een zwembad beweegt in plaats van de bal met een snelle slag te slaan. Een langere slag geeft de bal meer momentum.
Wil je je bal meer naar rechts laten afwijken, dan kun je met het rechts effect je witte bal meer laten afbuigen. Het links effect zal het traject dan weer minder laten afbuigen. Wil je je bal meer naar links laten afwijken, dan kun je met het rechts effect je witte bal minder laten afbuigen.