Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
De capaciteit van een accu geven we aan in kilowattuur (kWh) en dat maakt het makkelijk rekenen. Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol.
Publieke laadpalen hebben vaak een vermogen van 22 kW. Laden tot 80% kost daarmee gemiddeld 2 uur.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.
Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten.
Laadkabels met een vermogen van 22 kW (3 fase, 32 ampère)
De maximale laadsnelheid wordt bepaald door het voertuig. Als de maximale laadsnelheid van je voertuig 50 kW is, dan zal je nooit sneller kunnen laden dan 50 kW, zelfs niet op een lader die 300 kW kan leveren.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
De snelst ladende auto tot nu toe is de Porsche Taycan, die zich onder de juiste omstandigheden met 270 kW laat volduwen. Tesla's Model 3 benadert die waarde met 250 kW.
Een voorbeeld: laadpunten thuis hebben doorgaans een vermogen van 11 kW. De Tesla Model 3 LR, heeft een batterij met een capaciteit van zo'n 75 kWh. Aan een laadpaal met een vermogen van 11 kW, kan de batterij dus in ongeveer 7 uur helemaal volgeladen worden. Immers, 7 uur lang met 11 kW opladen, geeft 77 kWh.
In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heeft u er dus 100 tot 300 km bij. Met een snellader kunt u de accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 procent tot 80 procent.
"Als het beschikbare vermogen op de laadlocatie beperkt is, kan het zijn dat de stroom over meerdere auto's verdeeld wordt en dus de laadsnelheid omlaag kan gaan", zegt Lanova daarover. Ook als er een splitsing in het vermogen is, kan je een limiet ervaren, vult EVBox aan.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Vroeger lag dat anders. Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Je betaalt met de ANWB-laadpas overigens een vast tarief € 0,39 per kWh.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
In het geval van een elektrische auto gaat het om het aantal kWh dat de accu heeft. Bij een nieuwe Tesla Model S of X begint dat momenteel bij 75 kWh en loopt het tot maximaal 100 kWh. Een accu van nul tot volledig vol opladen kost je dus ook maximaal 75 tot 100 kWh.
De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximum koppel van 250 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 6,3 l/100km (1 op 15,9).
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
1 Kva = 800 watt 1 Kva = 1,5 amp Formule: Aantal ampère x 0,75 = aantal kVA 50 KVA = 40 KW ( 40.000 watt) = 72 Amp. maximaal 100 KVA = 80 KW ( 80.000 watt) = 144 Amp. maximaal Aggregaten kunnen een korte periode 2 x het nominale vermogen leveren (is dus ongeveer 2 x 90% van het maximale vermogen).