Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
De 45 minutennorm voor acute zorg
Bij een levensbedreigende situatie (acute zorg) moeten mensen in ons land binnen 45 minuten met een ambulance in een ziekenhuis kunnen zijn met een spoedeisende eerste hulp (SEH).
Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend. Bijvoorbeeld bij vervoer van het verpleegadres naar het ziekenhuis.
Als de centralist van de Ambulance Meldkamer tot de conclusie komt dat het om een levensbedreigende situatie gaat, komt de ambulance met spoed naar u toe. Het is genormeerd dat de ambulance dan binnen vijftien minuten na de telefonische melding bij u moet zijn.
Rij dan voorzichtig een paar meter naar voren, maar steek nooit de kruising over. Dus mocht er een ambulance, politieauto of brandweerwagen achter je rijden met zwaailichten en sirenes, draai dan een klein stukje opzij zodat de hulpdiensten ruimte hebben om te passeren.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Met zijn 720 pk en 2.700 Nm sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat is de Boxer ondanks zijn gewicht van 35 ton in staat een topsnelheid van 103 km/u te halen. Fijn, want zo blijft de ambulance niet meer achter bij de andere voertuigen van de landmacht.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
In België zijn haast alle hulpverlingsvoertuigen automaten. In Nederland ook, bij vervanging van een oud voertuig word in Nederland in 99% van de gevallen een handgeschakeld voertuig vervangen door een automatischgeschakeld voertuig. Bij ambulance en brandweer is dit al zo sinds de jaren 90.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur. Komt een vrachtwagen niet buiten Nederland, dan moet die op 80 km/uur zijn begrensd.
Van de 42 brandweerwagens van een bepaald type worden er 23 vervangen in de periode van 2018 tot en met 2021. Hiermee is een investering gemoeid van ruim 8 miljoen euro. ,,De kosten per 'kale' tankautospuit zijn 290.000 euro exclusief BTW'', zegt projectleider Jeroen Mulder van de veiligheidsregio.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Belt u in het buitenland naar 112? Dan wordt u doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.