Hallo Jan,Ik wilde snel een berichtje sturen om mijn e-mail over een kort gesprek op te volgen. Aangezien ik nog niets terug gehoord heb, vraag ik me af of je de e-mail wel goed hebt ontvangen.
follow-ups (meerv.) Voorbeeld: `Het project krijgt een follow-up. Er is geld voor gevonden.
Je wilt niet te opdringerig of ongeduldig overkomen, maar het is wel belangrijk om je boodschap over te brengen. Gebruik een vriendelijke toon in je e-mail, groet vriendelijk en gebruik niet te scherpte bewoordingen. Behandel de nodige onderwerpen in je herinneringsmail zodat de ontvanger weet wat je wilt.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Geef de persoon de tijd om te reageren. Reageert die niet? Dan kun je de persoon nogmaals een reminder sturen, met exact dezelfde tekst. Wanneer de persoon reageert dan geeft die meestal zelf wel aan waarom die niet eerder heeft gereageerd op jouw mail.
Volgens email etiquette is het gebruikelijk dat een zakelijke mail binnen 24 tot 48 uur een reactie behoeft. Één à twee werkdagen, dus – en dan ben je aan de beurt (mits je natuurlijk geen out-of-office melding hebt ontvangen).
Klassieke voorbeelden van een slotzin
Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie: Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Start je de e-mail met Geachte, blijf dan consequent en spreek de geadresseerde in de hele e-mail aan met u. In de andere gevallen gebruik je 'je' en 'jij'. Na de aanhef volgt een korte inleiding. Hierin schrijf je waarom je de e-mail stuurt of schrijf je iets aardigs voor de ander.
herinnering = de herinnering zelfst. naamw. (v.) Uitspraak: [hɛrˈɪnərɪŋ] Verbuigingen: herinnering|en (meerv.)
Bij een follow-up leg je opnieuw contact met een potentiële klant. Met deze prospect heb je eerder ook al contact gehad. Het doel hiervan is om een verkoop te realiseren. Je kunt een follow-up doen door te bellen of langs te gaan, maar ook door bijvoorbeeld een e-mail of een LinkedIn-bericht te sturen.
Artikelen die niet zonder elkaar kunnen worden gebruikt.
Verschil ontvangst- en leesbevestiging
Klik in het linkermenu op Opties. Klik op E-mail. Scrol naar beneden tot het onderdeel 'Controleren'. Zet voor het ontvangen van een ontvangstbevestiging een vinkje voor Ontvangstbevestiging waarin staat dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van de geadresseerde.
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
Woorden die je meent. Als jij een e-mail naar een klant verstuurt met een oplossing voor een probleem of als je een offerte verstrekt hebt, dan kan het beëindigen van de correspondentie met 'neem gerust contact op als u vragen heeft' bijzonder veel nut hebben, en zijn het tevens woorden die je absoluut meent.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Formele e-mails sluit je af met 'Met vriendelijke groeten' of eventueel zelfs met 'Met de meeste hoogachting', net als een gelijkaardige brief. Wanneer men iemand om een gunst vraagt, is een afsluiting als 'Alvast bedankt' ook gepast. Mails naar vrienden kunnen gerust met minder formele afsluitzinnen beëindigd worden.
Stuur gauw een bericht achter je boze e-mail aan met: “Sorry, die laatste mail heb ik te snel verzonden, zonder er goed over na te denken. Kunnen we even bellen zodra je tijd hebt?” Door het stof dus. Alleen door vragen om vergeving kun je weer met een schone lei verder in deze vriendschap of zakelijke relatie.
Als het belangrijk is dat iemand snel je mail leest of erop reageert, is het handig om de mail het label 'hoge urgentie' te geven. De ontvanger ziet dan meteen dat de mail aandacht nodig heeft, doordat er en opvallend rood uitroepteken verschijnt in de mailbox van de ontvanger.
Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '. Als de ontvanger heeft aangegeven dat je zijn of haar voornaam mag gebruiken kan je 'Beste ....' als aanspreking gebruiken.