Verschillende studies tonen aan dat op CNG de uitstoot van partikels met 99 procent daalt, die van stikstofoxides met 50 à 60 procent en die van zwaveloxides met 80 procent. Dat verklaart waarom steeds meer bussen op aardgas rijden.
Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Groener. CNG stoot 90 procent minder stikstof, 77 procent minder fijn stof en 7 tot 16 procent minder CO2 uit dan diesel of benzine. Met bio-CNG, gemaakt van mest- en restafval, stoot je zelfs tot 100 procent minder CO2 uit.
Zal CNG nog duurder worden? Dat CNG “slechts” 20 procent is gestegen in prijs terwijl de aardgasprijs met 174 procent is toegenomen sinds het begin van dit jaar, dat vloeit voort uit het feit dat de CNG-verdelers langetermijncontracten hebben met de aardgasleveranciers.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Nadeel 2: CNG-auto's zijn duurder
De bekendste merken zijn Audi, Fiat, Seat, Volkswagen, Skoda en Opel. Een auto die op CNG rijdt is duurder in aanschaf en je betaalt meer wegenbelasting. De tank is doorgaans geïntegreerd in het chassis, dus die neemt praktisch geen ruimte in.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Rijden op aardgas in plaats van op benzine of diesel is goed voor: 95% minder fijn stof dan diesel. 50% minder koolmonoxide (CO) en stikstofoxide (NOX) gemiddeld 20% minder koolstofdioxide (CO2)
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram. Alle CNG-wagens kunnen rijden op zowel laag- als hoogcalorisch gas.
“Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”
Naast het brede scala aan voordelen dat rijden in een CNG wagen biedt, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Om te beginnen zijn CNG wagens duurder in aankoop dan voertuigen op benzine. De aanschafprijs van een CNG wagen ligt dichter bij de aankoopprijs van een dieselauto. Ook betaal je meer wegenbelasting.
Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
Het CNG-verbruik (in kg) is vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter). Met 20 euro CNG rij je ruim twee keer zo ver dan met 20 euro benzine. CNG tank je per kilo en kost slechts 1,10 euro/kg.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Aan een prijs per kg van € 4,150 per kg betaal je voor een volle CNG-tank van zo'n 17 liter (zoals bijvoorbeeld bij de Audi A4 g-tron) in totaal € 70,55.
LNG staat voor Liquified Natural Gas, vloeibaar gemaakt aardgas. CNG staat voor Compressed Natural Gas, samengeperst aardgas. Deze 2 producten zijn aardgasproducten en mag je niet verwarren met LPG. LPG staat voor Liquified Petroleum Gas, een restproduct van de olieraffinage.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
CNG tanken is compleet vergelijkbaar met een klassieke wagen. Er is een vulzuil, een slang en een pistool. Die zien er iets anders uit dan een gewone tankopstelling, maar de werking is vergelijkbaar. Aan- en afkoppelen van het vulpistool is schoon en eenvoudig.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) bestaat uit een mengsel van gassen dat als restproduct over blijft na olieraffinage, terwijl CNG (Compressed Natural Gas) puur aardgas is die onder druk staat. De tankdruk voor CNG is daarmee veel groter dan die van LPG waardoor u geen CNG kan tanken in een LPG auto of andersom.