Bedek de gelekte vloeistof met een royale hoeveelheid zuiveringszout, totdat de vloeistof niet meer bruist of bubbelt. Ruim de resterende vloeistof op met een dikke pasta van zuiveringszout en water.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Loodaccu's bevatten accuzuur (elektrolyt), accuzuur is een corrosief product. Dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken. Als het op je kleren komt brand het er doorheen.
Nee, accuzuur mag niet meer los verkocht worden! Vanaf 1 februari 2021 is dit onder nieuwe wetgeving niet meer toegestaan. Vanaf deze datum is de EU verordening 2019/1148 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven van toepassing.
Accu stink naar rotte eieren.
Een rotte eierenlucht zou kunnen komen door een overbeladen accu. Als je een heel sterke rotte eieren lucht ruikt pas dan wel op met open vuur. Die lucht is het zogenaamde knalgas en dat is bijzonder explosief.
Als je batterijen heel lang bewaart op een plek waar de temperatuur best hoog is, kan het zo zijn dat ze langzaam leeglopen. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het belangrijk dat je de batterijen bewaart op een koele plek.
Borstel alle losse corrosie weg. Breng vervolgens een kleine hoeveelheid citroensap aan op het contact en borstel het in. De gelekte kaliumhydroxide is basisch, dus het zuur in het citroensap helpt om de oplossing te neutraliseren. Blijf deze stap herhalen totdat al het uitgelopen materiaal verwijderd is.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
Blus de batterij niet met water. De batterij kan daar heftig op reageren, waarbij niet alleen brandbare gassen vrij komen, maar ook gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Als een kind (of volwassene) in de dagen na het doorslikken van een knoopbatterij, weigert te eten, moeilijk kan slikken, braakt, koorts, buikpijn of zwarte stoelgang heeft of zich over het algemeen niet goed voelt, dan moet het onderzocht worden door een arts.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Het bijvullen van de batterij mag alleen na het laden!!
Om te voorkomen dat er te veel bijgevuld wordt kan er een automatisch watervulsysteem geplaatst worden op de batterij, dit zorgt middels een vlottersysteem dat de batterij niet te vol gevuld kan worden.
Lekkage voorkomen
De beste manier om lekkage van Alkalinebatterijen te voorkomen is andere batterijen te gebruiken. Oplaadbare NiMH batterijen zijn dan de meest voor de hand liggende keuze. Ze zijn krachtig en lekken niet.
De chemische stoffen die vrijkomen uit een lekkende batterij kunnen schadelijk zijn. Met name de vloeistof in alkalinebatterijen en zink-koolstofbatterijen kan bijtend zijn. Lithiumbatterijen en nikkel-metaalhydridebatterijen lekken niet snel.
Met een flesje 96 % zuivere technische alcohol en een zakje katoenen pijpreinigers kan men op betaalbare maar effectieve wijze heel wat contacten reinigen (N.B.: schakel altijd eerst de apparatuur uit voordat de kabels worden losgenomen).
De elektriciteit in een batterij stroomt namelijk van de minpool naar de pluspool, door een soort vloeistof heen. Deze vloeistof heet elektrolyt. Als elektrolyt uit de batterij lekt, ontstaat er een soort witte poeder op de buitenkant van de batterij: oftewel, je batterij lekt!
Accu lekt zuur
Accuzuur is zeer corrosief en kan grote schade toebrengen aan de omringende installatie. Een "natte" accu moet natuurlijk rechtop worden geïnstalleerd om te voorkomen dat zuur via de vulopeningen of, bij een gesloten accu, door het ontluchtingsventiel naar buiten treedt.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet. Toch kun je ook deze batterijen niet eindeloos opladen.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Een lithium-ion-accu bestaat doorgaans uit twee elektroden en elektrolyt: een chemische verbinding die elektrische stroom geleidt. Wanneer een accu te vaak wordt opgeladen, kan de temperatuur zeer hoog oplopen. Wanneer de temperatuur zo'n 150 graden Celsius bereikt, kan de elektrolyt vlam vatten.
De geur van rotte eieren is niet te missen. Het is een sterke zwavel geur. Deze geur wordt ook wel eens omschreven als bloemkool lucht. Het gas dat de geur van rotte eieren veroorzaakt heet zwavelwaterstof.
Vanwege de zeer lage interne weerstand zijn AGM accu's voor campers beter bestand tegen hogere ontlading snelheden dan gel accu's. Dit betekent dat een AGM camper accu uitermate geschikt is voor omvormers. Wat een AGM huishoudaccu nog meer aantrekkelijk maakt is de betaalbaarheid in aanschaf.