Re: Hoe veilig rubber verwijderen van de lak? Doekje met een klots diesel er overheen wil het waarschijnlijk ook wel doen. Ook altijd een goede voor velgen met aangekoekte troep. Diesel is een prima oplosmiddel wat niet zo snel vervliegt dus lekker even kan 'inweken'.
Rubber zal op zich niet oplossen in geen enkel solvent, maar bepaalde solventen, zoals tolueen bijvoorbeeld, zullen ervoor zorgen dat het rubber opzwelt, wat zeker niet gewenst is. Je kan best verschillende solventen in deze volgorde proberen: warm water met eventueel detergent. methyl alcohol.
Hoe kan je teervlekken verwijderen? Teervlekken kan je verwijderen met white spirit of twee derde wasbenzine en een derde zuivere motorolie. Daarna goed naspoelen en inwrijven met autowas.
Waar mogelijk los steken met een plamuurmes of los kloppen met een (houten)hamertje. dit werkt prima in de winter maar zal met deze warmte wat lastiger worden. Bij mij was de laag enkele millimeters dik dus dan was steken en kloppen de enige echte optie.
Asfalt op een auto wil je er in elk geval snel af. Asfalt geeft vlekken die je met boter week kan maken. Als er asfaltvlekken op autolak zitten gebruik je het best wasbenzine of petroleum.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Aceton kan heel goed op autolak, in het verleden wel de lijmresten van de typeaanduiding ermee verwijderd. Daarna wel even wassen om de 'resten' aceton te verwijderen.
Carrosserie onderdelen voor een auto
De bodemplaat van de auto is in ontwikkeling het duurste onderdeel van de auto. Letterlijk alles wat ontwikkeld word hangt samen met de bodemplaat.
Er bestaan allerlei huismiddeltjes die effectief zouden zijn om teer te verwijderen, zoals wasbenzine, terpentine, thinner, lampolie, wd40 en zelfs braadboter. Ook gebruiken sommige mensen diesel: dit spul wordt na het aanbrengen van nieuw asfalt op de weg ook gebruikt om materiaal schoon te maken.
Wasbenzine is een oplosmiddel dat wordt gebruikt om te ontvetten of schoon te maken. Wasbenzine is optimaal geschikt voor het verwijderen van verfvlekken en vetvlekken. Daarnaast kan wasbenzine ook gebruikt worden voor het verwijderen van oude stickerresten en stickers.
Teer is hardnekkig vuil voor de autolak en kan, wanneer je dit niet snel verwijderd, schade aanbrengen. Zeker wanneer teer uithardt is het lastig om deze zonder schade van de auto te verwijderen.
Droogtijd: Sterk afhankelijk van de aangebrachte laagdikte. Dun aanbrengen bij 20˚C en 65% relatieve luchtvochtigheid, stofdroog na ca. 6-8 uur.
Dat tast het rubber niet aan. Als dit niet helpt, is er wasbenzine, nagelremover of aceton. Deze producten eerst op een klein plekje uitproberen en kijken of het rubber daardoor niet wordt aangetast.
Als je een rubber wilt smeren om het tijdens de installatie glad te maken, doe er dan een druppel afwasmiddel op. Het rubber zal dan glijden zonder worden aangetast. Wat vaseline betreft, het is een petroleumderivaat. Zoals hierboven vermeld, tasten koolwaterstoffen rubber aan.
Voor het schuren en afwerken van rubber en zachte kunststof producten zijn speciale schuurbanden nodig met een siliciumcarbide schuurkorrel. In onderstaand overzicht vindt u de schuurbanden die voor het schuren van rubber gebruikt kunnen worden.
Auto bodem of onderkant tectyleren
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten.
RE: Hoe tectyl te verwijderen? met een brander warmstoken en afsteken, pas op het brandt wel. Daarna met de staalborstel op de haakse slijper erover heen en het meeste is weg. Met wasbenzine veeg je de laatste resten weg.
Omdat roest hardnekkig is en zich op verschillende plekken kan begeven, is het van belang dat de roest ook vanuit de binnenkant van uw auto bestreden wordt. Door gaatjes in het chassis te boren en deze met behulp van een spuitpistool te injecteren met Tectyl-vloeistof, wordt de roest ook van binnenuit bestreden.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Pak je spuitfles degreaser of APC en spray een deel van de onderkant onder met een ruimte hoeveelheid product. Werk het product goed in met een borstel of washmitt en ga uitgebreid over alle oppervlaktes. Spoel de boel nu uitgebreid af met de hoge druk reiniger. Je zult zien dat er al een hoop meer vuil wegspoelt.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken. Ook kan de thermostaat en de waterpomp oververhit raken.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Terpentine. Het is mogelijk om thinner (oplosmiddel voor verf) te gebruiken, maar dat is niet echt aangeraden voor de lak van de auto. Terpentine (verfverdunner) werkt even goed en dit product is minder schadelijk voor de autolak.
Er zijn een hoop methoden waarmee je spuitverf kunt verwijderen, maar nagellakverwijderaar met aceton, reinigingsklei en carnaubawas werken het beste.