Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
De allerbelangrijkste regel! Je dient altijd in de kart te blijven zitten, mits deze natuurlijk niet in brand staat bijvoorbeeld. Het is té risicovol om zomaar uit je kart te stappen en op de baan te staan. Blijf dus altijd zitten en wachten totdat er iemand naar je toe komt!
Houd natuurlijk even rekening met je kleding tijdens het karten. Zo zijn een lange broek en dichte (platte) schoenen verplicht en mag je geen loshangende kledingstukken hebben. Lang haar moet even opgestoken worden zodat het onder de helm zit.
"Je geeft pas weer vol gas als je kart 100% recht op de baan staat. Doe je dat iets te vroeg, dan wring je alleen maar aan je kleine bolide. Als je meer pauze laat tussen het remmen en het gas geven, dan word je sneller. En dat is net zoals het remmen een gevoel dat je moet leren."
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Kids mogen karten vanaf 6 jaar en als ze 1m30 groot zijn. Vanaf 16 + rekenen we de deelnemers als volwassenen. Alle leeftijden - 16 zijn dus kinderen vanwege weinig of geen ervaring met rijden/racen.
Wat is de ideale lijn? De beste racelijn is de lijn die de kortste route over de baan aangeeft, waarbij je zo min mogelijk hoeft te sturen. Sturen is namelijk snelheid verliezen en dat willen we dus niet. Neem de bocht in een zo'n recht mogelijke lijn.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
De meeste karts zijn automaten, zeker huurkarts, hierbij hoef je niet te schakelen. Er wordt wel redelijk wat met schakels gereden, maar nog niet op Senna's leeftijd.
Hoe snel rijden de karts? De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Als de official vlagt met de blauwe vlag dan betekent het dat je een of meerdere ronden achterstand hebt en dat je achterliggende coureurs voorbij moet laten gaan omdat ze je willen inhalen. Bij de gele vlag mag je niet inhalen want er is een gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld een gecrashte kart op de baan.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
Dit zijn de VT250, deze karts halen een topsnelheid van 120 km/u en zijn een echte beleving. Ervaar het echte racen en kom buiten karten, want; echt karten doe je buiten! Echt karten doe je buiten, reserveer nu!
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Een superkart heeft een motor met zo'n 250cc en vaak is het een schakelbak met 5 of 6 versnellingen. Het gewicht is veel lager dan een auto, waardoor je als een speer over het circuit schiet. Je kan dan ook snelheden behalen van zo'n 250 km/h.