Er wordt vooral gekeken naar reacties en gevolgen van vernedering. Wanneer mensen vernederd worden blijkt een eerste reactie om agressie te vertonen tegen degene die heeft vernederd, maar dit blijkt juist de vernedering aan te wakkeren. Agressie blijkt tegengegaan te kunnen worden tegengegaan door de sociale omgeving.
Bijvoorbeeld: Als je partner sarcastisch reageert en dat jou kwetst, kan je zeggen: 'Ik vind het moeilijk als je op zo'n sarcastische manier reageert. Zou je direct kunnen zeggen wat je bedoelt, zodat we open kunnen praten? ' Dit maakt meteen duidelijk wat je nodig hebt om je veiliger én gerespecteerd te voelen.
Door iemand te kleineren, voorkom je dat de ander aandacht krijgt of zijn doel bereikt. Kleineren gaat over het 'verkleinen' van de ander, zodat je er zelf beter uit springt. De functie van kleineren is dus vermijden of ontsnappen aan de ander.
Los het op als het te veel is
Als emotionele marteling te veel is, moet je het probleem onder ogen zien. Wees professioneel en zelfverzekerd als je tegenover de persoon staat die je constant vernedert . Dit zal die persoon zeker in een lastig parket brengen. Dit kan ook je zelfbeeld en zelfvertrouwen op het werk verbeteren.
Richt je op de gevoelens i.p.v. op het respectloze gedrag. Zeg iets in de trant van: “Het is me duidelijk dat je ergens heel erg boos/overstuur over bent. Het kwetst me als je op deze manier tegen me praat. Laten we even tot rust komen en verder praten als we ons straks beter voelen.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Vernedering is een situatie waarbij men zich door een daad van een ander of door de omstandigheden klein en minderwaardig voelt. Het vernederingsgevoel dat deze persoon hierdoor krijgt bevat ook een sterk element van schaamte. In het extreemste geval kan men de druk niet meer aan en pleegt men zelfmoord.
Neem je eigen behoeften serieus. Die momenten dat je achteraf gaat malen, betekenen vaak dat je iets van je collega had willen krijgen. Bijvoorbeeld respect, waardering of erkenning voor jouw idee. Door het gesprek te herhalen met wat je wel had willen zeggen, zoek je alsnog naar manieren om jouw behoefte te vervullen.
Mensen kunnen gemakkelijk vernederd worden door meer passieve middelen zoals genegeerd of over het hoofd gezien worden, als vanzelfsprekend beschouwd worden of een recht of privilege ontzegd worden . Ze kunnen ook vernederd worden door afgewezen, verlaten, misbruikt, verraden of gebruikt te worden als middel tot een doel.
Kenmerken van gedrag
Ontwijkend antwoorden. Instructies niet opvolgen of net doen alsof je ze niet kent. Zwijgen (iemand doodzwijgen is ook een vorm van negeren overigens) De telefoon niet oppakken wanneer je gebeld wordt.
Denigrerend is een term die wordt gebruikt om gedrag, taalgebruik of houding te beschrijven dat neerbuigend, minachtend of kleinerend is. Het is een uitdrukking die vaak wordt geassocieerd met het gebrek aan respect voor anderen en hun ideeën, en het kan zowel verbaal als non-verbaal voorkomen.
Realiteitszin, een plan, bewijs, advies en bondgenoten: dat heb je nodig als je wilt terugvechten. Realiteitszin, een plan, bewijs, advies en bondgenoten: dat heb je nodig als je wilt terugvechten. Succesvolle tegenaanvallen zijn goed getimed, goed gepland en bedoeld om het gedrag van de klootzak te veranderen.
Vaak komen kwetsende opmerkingen voort uit onbewuste emoties zoals angst, onzekerheid of frustratie bij de ander. Door jezelf af te vragen wat er achter de opmerking schuilt, kun je makkelijker door de eerste impact heen kijken. Dit stelt je in staat om met meer compassie te reageren.
Elke vorm van vernedering kan als traumatisch worden ervaren . Maar zoals blijkt uit de psychoanalytische discussie over trauma, beïnvloeden verschillende invloeden en ervaringen op de achtergrond, met name vroege relaties en de manier waarop deze zijn geïnternaliseerd, hoe mensen reageren wanneer ze het slachtoffer worden van ...
Niemand mag worden onderworpen aan folteringen of aan onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen.
Vijandigheid en status triggeren vernedering via parallelle cognitieve kanalen. Vijandigheid triggert vernedering en woede (maar geen schaamte) via onrechtvaardigheidsbeoordeling. Hoge status triggert vernedering en schaamte (maar geen woede) via internalisatiebeoordeling.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Bewaar het evenwicht tussen negatieve en positieve opmerkingen. Toon begrip voor zijn situatie of argumenten. Maak de lastige persoon duidelijk waar jouw grenzen liggen.
Beschrijf kort wat er gebeurde dat kwetsend of respectloos aanvoelde.Zeg: "Toen ik aan het praten was, (zei of deed je dit)." Begin niet aan een lang verhaal over wat er gebeurde of probeer de klap niet te verzachten door te zeggen dat je weet dat ze niet beledigend bedoelden. Eén zin die jouw ervaring met hun gedrag beschrijft, is genoeg.
Geef een oprechte verontschuldiging die laat zien dat je om iemand geeft. Het kan moeilijk zijn om een authentieke verontschuldiging te geven als we ronddraaien in de "trampoline-emoties" van schaamte, woede en pijn. Als je niet in staat bent om je op dat moment te verontschuldigen, zeg dan tegen de andere persoon: 1.