De werking van het Schraderventiel is gebaseerd op de werking van een terugslagventiel. Dit houdt in dat het ventiel slechts in één richting lucht (gas) zal doorlaten en als dit gas tracht terug te stromen zal het ventiel zich sluiten. Deze terugslag van gas wordt tegengehouden vandaar de naam terugslagventiel.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
In principe kun je met elke fietspomp een band van een e-bike oppompen. Echter is het veel fijner om met een hogedrukpomp een fietsband van een elektrische fiets op te pompen.
Auto ventiel (Schrader, AV)
Zie je vaak terug bij BMX of ATB, Mountainbike fietsen. Omdat dit ventiel ook bij auto's gebruikt word kun je hem echt overal oppompen. Bij elk tankstation of garage is zo'n pomp te vinden. Deze kun je wederom niet oppompen met een normale fietspomp.
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Dan kun je het beste voor deze Airpress 42070 Pro bandenpomp kiezen. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat dit de beste bandenpomp met analoge meter én lange slang is. Een belangrijk kenmerk is dat deze bandenpomp een slang van 1,5 meter heeft.
Met een Schraderventiel kun je je banden oppompen bij een tankstation, zonder verloopje. In de meeste gevallen stel je de pomp eerst in op de gewenste spanning, het apparaat zal vervolgens zelf je band op die ingestelde spanning brengen. Als je zelf met de hand moet pompen, doe dat dan steeds met kleine pufjes.
Neem twee maanden als uitgangspunt. Als je jouw wielen om de zoveel tijd oppompt, zit het wel snor. Daarnaast merk je het ook meteen als je banden te zacht zijn: het kost je dan namelijk meer moeite om te trappen. Pak de fietspomp erbij en zorg dat je weer moeiteloos op pad kunt.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Een 3/2 ventiel kan normaal gesloten of normaal geopend zijn. Normaal gesloten betekent dat in de ruststand van het ventiel de poorten 1 en 2 niet met elkaar in verbinding staan. Poorten 2 en 3 staan wel met elkaar in verbinding zodat eventuele retourlucht kan ontsnappen.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Presta is een Spaanse meisjesnaam en betekent "haast, snel".
De meeste autobanden moeten een bandenspanning van circa 3 tot 4 bar hebben. Veel bandenpomp compressors zijn ontworpen voor het oppompen van verschillende typen banden en zullen dus volstaan.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra, bij bouwmarkten, bij afvalstations, op bedrijventerreinen, en bij vestigingen van grote bedrijven zoals de ANWB, Unica en de Makro.