beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Stel het conflict eens aan de orde. Kies daarvoor een rustig moment, maak duidelijk wat het effect van de situatie op jou is en laat je tijdens het gesprek niet meeslepen door je emoties. Stel ook al te hooggespannen verwachtingen van je leidinggevende bij. Hoe ouder je bent, hoe makkelijker dat vaak is.
2. Slechte managers micromanagen iedereen. Managers die voortdurend updates willen en elke keer vertellen hoe iemand z'n job moet doen, drijven werknemers tot wanhoop. Ze bedoelen het wellicht niet slecht, maar geven de indruk dat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel en twijfelen aan hun vaardigheden.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Stap eens naar een collega of iemand buiten de organisatie om te ventileren en om advies te vragen. Als anderen klagen over jouw leidinggevende, heeft het weinig zin om mee te stappen in het klagen. Het maakt het voor jou alleen maar erger. Zoek vertrouwelingen, bijvoorbeeld een collega, een vriend, jouw partner.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Stel je open op en achterhaal of jullie de situatie hetzelfde interpreteren. Noem concrete voorbeelden van fouten. Val de collega in ieder geval niet aan op persoonlijke eigenschappen die ten grondslag kunnen liggen aan zijn slechte werk. Je valt dan je collega als persoon aan en niet zijn werk.
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Kies een rustige plek uit waar jullie ongestoord kunnen praten en zeg iets als, 'Hé, ik vraag me af waarom je me hebt genegeerd?' Presenteer bewijs dat de ander je heeft genegeerd, zoals het niet reageren op telefoontjes of e-mails, of niet reageren wanneer je iets tegen hem/haar zegt.
Veelvuldig gapen, giechelen of knipperen met de ogen.
Dit zijn uitingen van nervositeit, die vaak duiden op liegen. Om je een definitie te geven van 'vaak': gemiddeld knippert een persoon 1 keer per 5 seconden met zijn ogen.
Aan de zijkant nek krabben. Als we ons ongemakkelijk voelen, maken we vaak een wrijvende beweging aan de zijkant van onze nek. Mensen die liegen, maken een krabbende beweging op die plek. Deze beweging duidt op een combinatie van ongemak, stress en nadenken.
Een narcistische baas doet zich anders voor dan hij is. Angst wordt bravoure; minderwaardigheid wordt arrogantie; onzekerheid wordt een overdreven drang naar het bewijzen van het ego. Maar de narcistische baas is niet gek. Hij weet dat van zichzelf en is dus constant achterdochtig.
U gedraagt zich onbehoorlijk. U vertoont verwijtbaar gedrag of u bent verwijtbaar nalatig. Dit is bijvoorbeeld het geval als u diploma's vervalst, collega's bedreigt of uzelf of anderen in gevaar brengt. Of als u steelt, werk weigert zonder goede reden of dronken op het werk verschijnt.
De meldingsfrequentie van verzuim per medewerker binnen Nederland ligt rond de één keer per jaar. Dit betekent dus dat werknemers gemiddeld één keer per jaar ziek zijn. Hoe hoger de meldingsfrequentie hoe groter de kans is dat de medewerker langdurig gaat uitvallen.
Een verstoorde arbeidsverhouding betekent dat de werknemer in beginsel wel geschikt is om de werkzaamheden te verrichten, maar dat de relatie tussen beiden partijen zodanig is verstoord dat het nog langer uitzitten van de arbeidsovereenkomst eigenlijk voor niemand echt goed is.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Oprechte nieuwsgierigheid – Vraag het hemd van het lijf en wees oprecht nieuwsgierig. Met als doel om erachter te komen welk belang iemand heeft. Stel bijvoorbeeld 5x (of meer) de waarom[1]-vraag, dan ben je al heel ver! Durf hierbij ook een gevoelige snaar te raken, want dan zit je vaak bij de kern!