De meeste sociale-mediaplatforms hebben een leeftijdsgrens van 13 jaar en zijn te laat in de VS (Regel voor online privacybescherming van kinderen - COPPA ) privacywetten in plaats van de aard van de inhoud die geschikt is voor deze leeftijdsgroep.
Weet dat je de meeste sociale media pas mag gebruiken als je 13 jaar bent.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Iedereen moet ten minste 13 jaar of ouder zijn om een Facebook-account te mogen maken (in sommige rechtsgebieden kan deze minimale leeftijdsgrens hoger liggen). Een account maken met gebruik van valse gegevens is een schending van onze voorwaarden.
De minimumleeftijd om gebruik te maken van de dienst is 13 jaar.
TikTok is een 12+ app in de App Store. Zo kunnen ouders op de telefoon van hun kind instellen dat de app niet kan worden gedownload. Als drempel voor kinderen onder de 13 jaar die zich op TikTok willen registreren, hebben we een neutrale leeftijdsverificatie ingesteld volgens de industriestandaard.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
1. Instagram populairst, TikTok groeit. 83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Je kind moet een Google-account hebben dat wordt beheerd door Family Link. Sommige YouTube-functies zijn momenteel niet beschikbaar voor kinderen jonger dan 13 jaar (of de geldende minimumleeftijd in je land of regio) met een Google-account dat onder toezicht staat.
Net zoals Facebook, hanteert Youtube een leeftijdsgrens Youtube van 13 jaar. Dit betekent dat u 13 jaar of ouder moet zijn om gebruik te maken van de website. Overigens kunnen video's op Youtube door iedereen bekeken worden, omdat u hier geen account op de website voor nodig heeft.
WhatsApp maakt gebruik van end-to-end-encryptie waardoor je berichten veilig worden verzonden. Anderen kunnen dus niet zomaar zien wat jij naar mensen stuurt. Daarmee maken we in Nederland gebruik van een veilige app om dagelijks mee te communiceren.
Leeftijdsgrens: Snapchat is gemaakt voor mensen van 13 jaar en ouder. Als je kind jonger is dan 13 en Snapchat gebruikt, neem dan contact met ons op met de gebruikersnaam van je kind en verificatie van jullie familieband.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.