Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Zo moeten coureurs vanaf 2016 minimaal 18 jaar zijn voordat ze een superlicentie ontvangen en ze dienen in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Daarnaast moeten rijders aantonen dat ze kennis van de reglementen in de Formule 1 hebben.
Het Frans Formule 4-kampioenschap is een Formule Renault-kampioenschap, de Formul'Academy Euro Series en de F4 Eurocup 1.6. Het kampioenschap gebruikt Formule Renault 1.6-wagens en is open voor coureurs tussen de 14 en 21 jaar. Sedert 2018 wordt dit kampioenschap officieel verreden onder de Formule 4-reglementen.
Je moet 40 punten verzamelen in een periode van 3 jaar om een Formule 1-licentie te kunnen behalen. Zorg dat je ten minste 300 uur met een Formule 1-wagen hebt gereden. Om een racelicentie te kunnen behalen zal je goed met een auto overweg moeten kunnen.
Kwalificatieronde 3 (Q3)
Deze sessie duurt twaalf minuten en uiteraard mag je je rondje afmaken wanneer de tijd voorbij is. Degene die in deze sessie uiteindelijk de snelste tijd neerzet mag de race van pole-position beginnen, mits die coureur geen straf open heeft staan.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Uitleg kwalificatie: Q1, Q2 en Q3
18 minuten lang mogen alle 20 Formule 1-coureurs deelnemen aan de eerste sessie. Na die 18 minuten vallen de 5 langzaamste coureurs af.
Formule 3. De Formule 3 is de laagste klasse op de autosportladder die regelmatig in het F1-bijprogramma in actie komt. Het kampioenschap is dan ook een stuk langzamer dan de Formule 1 en Formule 2, al bereikt de F3 nog altijd topsnelheden van 300 kilometer per uur. Acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 3,1 seconden.
De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen. Vergeleken met de Formule 3-auto, waar afgelopen jaar in het FIA European Formula 3-kampioenschap mee gereden is, blijkt deze auto ongeveer $5,000 goedkoper te zijn.
De Formule 3-wagen
Alle auto's waren voorzien van een 380 pk sterke Mecachrome V6-motor en een semiautomatische 6-versnellingsbak.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
F3: drie races en omgekeerde top-12 grid
De Formule 3 volgt hetzelfde format als de F2. Ook zij beginnen met een vrije sessie op vrijdag van 45 minuten, gevolgd door een kwalificatiesessie op vrijdag van 30 minuten. Op zaterdag hebben zij twee races en op zondag nog een race. Alle drie races duren 40 minuten.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Out-lap. De ronde waarin een coureur de pitstraat heeft verlaten.
Wat is DRS precies? In de zeer complexe en uiterst geavanceerde wereld van de Formule 1 is DRS een opvallend primitief systeem. Het is niet meer dan een flap in de achtervleugel die opengezet kan worden om de luchtweerstand te verminderen. Middels een knop op het stuur kan het systeem worden geactiveerd.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.