Een nieuwe auto die op benzine rijdt, moet na vier jaar voor het eerst op voor de APK.Bij een dieselauto is dat drie jaar. Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd.
Wanneer APK keuring? De eerste APK keuring moet gedaan worden wanneer de auto 4 jaar oud is. De tweede keuring vindt plaats als de auto 6 jaar oud is, de derde vindt plaats wanneer de auto 8 jaar is. Daarna zal de APK jaarlijks moeten worden uitgevoerd.
Personenauto's met een gewicht tot 3.500 kilogram met een benzine- of elektromotor laat je voor het eerst APK-keuren na 4 jaar. Daarna 2 keer na 2 jaar en daarna elk jaar. Rijd je op diesel of gas (eventueel in combinatie met elektrisch), dan is je eerste APK-keuring na 3 jaar.
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is in 1981 ingevoerd in Nederland voor de zware voertuigen (de 'APK-1' voertuigen). Op 1 september 1982 waren alle 'APK-1' voertuigen tenminste eenmaal gekeurd. De verplichte keuring voor personen- en bestelauto's ('APK-2' voertuigen) is in 1985 ingevoerd.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk. In deze gevallen gaat het om auto's met en maximaal gewicht van 3.500 kilo.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring (code 2)
U moet uw voertuig binnen de 15 dagen opnieuw voorrijden bij de keuring. Zolang de gebreken niet hersteld zijn, mag het voertuig zich niet meer op de openbare weg begeven, behalve voor proefritten of om naar de keuring te rijden.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Al rijdt u niet met het voertuig, u moet uw voertuig op tijd APK laten keuren. Dit is een wettelijke verplichting. U kunt dus een boete krijgen, als u dit niet doet. De hoogte van het bedrag van de boete kunt u hier vinden.
Wilt u niet op het allerlaatste moment uw APK-keuring regelen? Dat hoeft niet, want u kunt uw voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Bij een dieselauto is dat drie jaar. Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd. Benzineauto's moeten na die eerste APK-keuring om de twee jaar gekeurd worden tot ze acht jaar oud zijn: daarna moeten ze elk jaar worden nagekeken.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Hoeveel bedraagt de boete voor het rijden zonder keuring? De wet voorziet een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maand en / of een geldboete van 80 tot 80.000 euro. Vooral wanneer u meerdere keren betrapt wordt op het rijden zonder geldig keuringsbewijs kan u een gevangenisstraf oplopen.
APK-keuring te laat? Als jouw voertuig niet op tijd is gekeurd mag het niet meer op de openbare weg komen en riskeert u een boete. De boete is € 130,- voor alle voertuigen, zowel trekkende als getrokken voertuigen.
Geen paniek. Verwacht je echter niet aan dramatische prijsstijgingen. Zo betaal je voor de keuring van een benzinewagen voortaan 38,90 euro terwijl dat vroeger 37,20 euro was en kost de schouwing van een dieselwagen volgende week 47,70 in plaats van 45,60 euro.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Wat is een oldtimer? Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.